به گزارش تارنمای "استرالین" روز پنجشنبه اعلام کرد که نگار قدسی کنی شهروند ایرانی مقیم استرالیا که پیشتر در این کشور بازداشت و  سپس به آمریکا استرداد یافته بود، به ایران بازگردانده خواهد شد.

، "نگار قدسی کنی" شهروند ایرانی ۴۰ ساله مقیم استرالیا به اتهام نقض قوانین تجاری ایالات متحده، از ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷( ۲۶ خرداد ۱۳۹۶)  از سوی مقامات قضایی استرالیا بازداشت شد.

وی پیشتر به ۲۷ ماه زندان از سوی یک قاضی امریکایی در مینه سوتا محکوم شده بود. این در حالی است که وی همین مدت زمان را در بازداشت در استرالیا و پس از آن در آمریکا به سر برده است.

در ادامه سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران و شهروندان ایرانی، برای نخستین بار یک بانوی ایرانی به نام نگار قدسی کنی بنا بر تقاضای ایالات متحده آمریکا از سوی دولت استرالیا دستگیر شد.

این بانوی ایرانی به هنگام دستگیری باردار بود.

مقام های استرالیایی تقاضاهای مکرر جمهوری اسلامی ایران برای بهبود شرایط نگه داری او را نادیده گرفته و  دادگاه ها رسیدگی کننده تقاضای آزادی وی با قرار وثیقه را رد کرده بودند.

این مادر ایرانی چند سال پیش به اتفاق همسرش با طی مراحل قانونی به استرالیا مهاجرت کرده و مدتها بود که در کمال ناامیدی از اجرای عدالت در حق او و فرزند بیگناهش چشم به افکار عمومی و حمایت‌های بشردوستانه جهانیان دوخته بود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه اوایل خرداد سال جاری درباره آخرین وضعیت نگار قدس کنی عنوان کرد: آزادی شهروندان و اتباع ایرانی دربند در کشورهای دیگر، همواره جزو دستورکار دستگاه دیپلماسی و سایر دستگاه‌های داخلی بوده است.

 وی با بیان این که اقدامات حقوقی و رایزنی‌های دیپلمات انجام شده است، گفت: ما بازداشت‌ها را غیرقانونی می‌دانیم و از کشورهایی که اقدام به انجام این عمل کرده‌اند، مصرانه می‌خواهیم تن به استرداد شهروندان ما به آمریکا ندهند. مبنا غیرحقوقی و غیرقانونی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.