در ادامه نشست خبری رئیس جمهوری کشورمان با رسانه های خارجی خبرنگار شبکه ان‌بی‌سی پرسید: ️«برای کاهش تنش و برای به وجود آوردن اعتماد بیشتری بین دو کشور آیا رهبر معظم انقلاب آماده هستند دستوری برای آزادی آمریکایی‌ها در ایران صادر کنند؟»

روحانی در پاسخ به خبرنگار شبکه آمریکایی گفت: ما به دفعات با مقامات آمریکایی در گذشته برای آزادی زندانیان در دو طرف صحبت کردیم و گاهی موفق بودیم و برخی دو تابعیتی‌ها و برخی ایرانی‌ها آزاد شدند. در دولت آقای ترامپ نیز یکی دو بار این بحث شروع شد که درباره آزادی زندانی‌ها مذاکره کنیم.

روحانی افزود: یک بار از طرف ما صورت گرفت، ما یک زندانی دو تابعیتی لبنانی آمریکایی را آزاد کردیم، اما آنها به جای اقدام متقابل فقط تشکر کردند. به هر حال توپ در زمین آمریکاست.

خبرنگار کیودو ژاپن هم پرسید «آیا راهی وجود دارد که ژاپن نقش میانجی بین ایران و آمریکا را داشته باشد؟»

رئیس جمهور در پاسخ گفت: روابط ما با ژاپن دوستانه بوده است و من با آقای آبه بیش از هشت بار دیدار کرده‌ام. در سفر اخیر ایشان به تهران هم گفت‌وگوهای مفیدی داشتیم. آقای آبه همواره این نقش را دنبال کرده است و هنوز هم این مسیر را دنبال می‌کند. ما امیدواریم این مسیرها موفق شود، در صورتی که آمریکا به این نتیجه برسد که کاری را که ۶ ماه پیش شروع کرده به ضرر همه است.

خبرنگاری دیگر از رئیس جمهوری کشورمان پرسید «راه‌حل شما برای مساله شمال سوریه چیست؟» که روحانی در جواب گفت: ما در اجلاس آنکارا این موضوع را با آقای پوتین و اردوغان مطرح کردیم. یکی از مسائل ما امنیت در شمال سوریه بود، این حق ترکیه است که مرزهایش از امنیت برخوردار باشد، اما تمامیت ارضی سوریه نیز برای ما مهم است. بهترین راه حل این است که امریکا از سوریه خارج شود. ادلب که تروریست‌ها در آن جمع شده‌اند پاکسازی شود و ارتش سوریه در مرز ترکیه مستقر شود، به جای آنکه ارتش ترکیه در خاک سوریه مستقر شود. امیدواریم بهترین راه حل را پیدا کنیم

خبرنگاری از روحانی درباره روابط با چین در دوران تحریم های آمریکا سوال کرد که او در پاسخ گفت: چین دوست ما بوده و در توافق هسته ای مشارکت فعال داشته است. ما روابط خوبی با چینی ها داریم البته تحریم ها در برخی روابط ما تاثیر گذاشته است. آمریکا هنوز هم سیاست قبلی را دنبال می کنند یعنی فشار بیشتر برای رسیدن به مذاکره یعنی همان چیزی که آنها را از مذاکره دور می کند فشار بیشتر آنها را از مذاکره دورتر می کند و این خطای آمریکایی هاست. هر روز یک شرکتی را از یک جایی تحریم می کند و تحریم های غیرقانونی و غلط که نمی تواند فراسرزمینی باشد را اعمال می کنند. ما علاقمند به گسترش روابط با چین هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.