حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که از بعدازظهر دوشنبه برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک آمده بود، در مدت چهار روز با رئیسان جمهوری فرانسه، سوئیس، عراق و نخست وزیران هند، اوگاندا، اسپانیا، ژاپن و انگلیس و صدر اعظم آلمان دیدار و گفت وگو کرد.

برخلاف محدودیت‌های شدیدی که دولت ترامپ بر هیات ایرانی ایجاد کرده بود، سران کشورها به طور مشتاقانه ای به محل اقامت رئیس جمهوری ایران می آمدند به گونه ای که امانوئل مکرون برای دو بار به دیدار روحانی آمد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم برای نخستین بار و در حالی که آمریکایی ها تلاش زیادی دارند تا روابط برلین-تهران را تیره سازند، در ترافیک دیدارها به محل اقامت رئیس جمهوری ایران آمد و درباره موضوعات دو جانبه و مسایل منطقه ای تبادل نظر کرد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که آمریکایی ها بر طبل تنش و حرکت در مسیر جنگ می کوبند، با طرح صلحی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن گفت که "ابتکار صلح هرمز" نام گرفت.

روحانی در این طرح، بر لزوم گفت‌وگوی منطقه ای با حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد و افزود جنگ بی ثمر و خونین یمن باید پایان یابد. وی همچنین با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد و در آن ضمن تشریح ابتکار ائتلاف "امید" از دبیرکل خواست تا بر اساس قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت، چتر این سازمان را برای اجرای این طرح به کار گیرد.

آخرین دیدار رئیس جمهوری، نارندا مودی نخست وزیر هند بود که برخلاف پیش بینی انجام شده برای زمان این دیدار، حدود نیم ساعت بیشتر طول کشید و نشست خبری روحانی با تاخیر آغاز شد.

پایان بخش سفر رئیس جمهوری، نشست خبری با رسانه های جهانی بود که در یکساعت به پرسش های متعدد آنها پاسخ گفت.

روحانی درگذشت "شیراک" رییس جموری پیشین فرانسه را تسلیت گفت

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با صدور پیامی خطاب به «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، درگذشت «ژاک شیراک» رئیس جمهوری پیشین این کشور را به دولت و ملت فرانسه تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین روحانی بدین شرح است:

جناب آقای امانوئل مکرون رئیس جمهوری محترم فرانسه

درگذشت آقای ژاک شیراک رئیس جمهوری اسبق کشور فرانسه را تسلیت می گویم و برای دولت و ملت شما موفقیت و سعادت آرزو می کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.