حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته (پنجشنبه ۴ مهر) به وقت نیویورک و در دیدار با "روهاکانا روگوندا"،  نخست وزیر اوگاندا که در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، ضمن اشاره به همکاری‌های خوب ایران و اوگاندا در زمینه‌های مختلف از جمله  کشت فراسرزمینی و همین‌طور همکاری‌های بخش بهداشت و سلامت، بر توسعه هرچه بیشتر این همکاری‌ها تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم اتصال روابط بانکی بین دو کشور، ایجاد این روابط را گام مهم و اساسی برای توسعه سایر همکاری‌های اقتصادی دانست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال آقای روگوندا درباره طرح "ابتکار صلح امید یا هرمز"، ضمن تشریح ابعاد این ابتکار، به وضعیت نابسامان فعلی منطقه و به ویژه یمن اشاره کرد و افزود: تا زمانی که آمریکایی‌ها به این نتیجه نرسند که جنگ یمن و حمایتشان از تجاوزهای عربستان و امارات بی نتیجه است، دشوار به توان انتظار تغییر جدی در وضعیت کنونی را داشت و شیوه فعلی آنها صرفا به افزایش تنش منجر می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، لبنان، سوریه و اخیرا جنوب عراق، گفت: آگر آنها بخواهند پاسخ این حملات روزانه را بدهند، شاهد درگیری‌های جدیدی در منطقه خواهیم بود.

نخست وزیر اوگاندا نیز ضمن استقبال از نظرات روحانی و به ویژه ابتکار صلح امید، بر عزم کشورش برای توسعه روابط با ایران تاکید و گفتگو و دیالوگ را یگانه راه بازیابی ثبات در منطقه و جهان دانست.

روهاکانا روگوندا همچنین دعوت رسمی آقای موسونی، رئیس جمهور اوگاندا را برای شرکت در اجلاس آتی سران جنوب-جنوب در اوگاندا به رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.