شبکه تلویزیونی سی ان ان دو موضوع حمله به تاسیسات نفتی عربستان و مذاکره با آمریکا را  مد نظر قرار داد و "فردریک پلتن" خبرنگار این شبکه در تهران گفت: آنچه در کنفرانس خبری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران  جالب بود این است که وی گفت: دراین برهه از زمان توپ در زمین آمریکاست نه ایران و در واقع ایران می گوید دولت ترامپ باید دست به تحرکات و اقداماتی بزند و ایرانی ها نیز در صورتی که از این اقدام خرسند شوند، ممکن است پیگیر (مذاکره دوباره) شوند.

وی افزود: آنچه از کنفرانس خبری روز گذشته روحانی برمی آید این است که ایران می گوید چنانچه آمریکا به توافق هسته ای و برجام بازگردد و تمامی (مفاد) آنرا به اجرا گذارده و تمامی تحریم هایی را که علیه ایران وضع کرده، آنگاه ایران ممکن است باردیگر مذاکره کند.

پلتن ادامه داد: ایران می گوید اگر خواهان حرکت دراین زمینه هستید  و اگر چیزی بیشتر از آنچه در این توافق وجود دارد می خواهید، باید امتیاز بیشتری بدهید بطور مثال ایران خواستار برداشته شدن دائمی تحریم هاست، اگر تحریم ها بطور همیشگی برداشته شوند، البته ایران با مذاکراتی که تمامی طرف ها در آن حضور داشته باشند، موافقت خواهد کرد و اجازه دائمی بازرسی به تاسیسات هسته ای خود را خواهد داد؛ این موضوعی است که ایرانی ها می گویند ممکن است در پایان مذاکرات وجود داشته باشد که البته بسیار دور از دسترس است .

این شبکه تلویزیونی آمریکایی گزارش داد: عربستان سعودی شاهد حمایت های بیشتر نظامی آمریکا در پاسخ به تاسیاست نفتی خود  دراوایل ماه جاری میلادی  است؛ پنتاگون وعده داده است  که سیستم دفاعی هوایی عربستان را با آتش بار و رادارهای موشکی "پتریوت" هرچه بیشتر تقویت می کند؛  واشنگتن و ریاض هردو تهران را مقصر این حملات می دانند.

سی ان ان  ادامه داد:  این درحالی است که ایران باردیگر این اتهام را رد کرده و متهم کنندگان را به چالش کشیده و گفته است اتهامات خودرا اثبات کنند. روحانی در کنفرانس خبری خود گفت: آنهایی که این اتهامات را وارد می کنند باید از ادعاهای خود با شواهد و مدرک دفاع کنند وی همچنین تصریح کرد که ایران خواهان مذاکره با آمریکا در صورت برداشته شدن تحریم ها است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر پنجشنبه به وقت نیویورک در  پایان سفرش به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بخشی از نشست خبری که با حضور رسانه های جهان برگزار شد، گفت:  در حمله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، چرا ما باید توضیح بدهیم. در فارسی ما یک ضرب المثلی داریم که می گوید" نه سر پیازیم و نه ته پیاز"، یک جنگ خونینی در منطقه وجود دارد که بی ثمراست .

وی افزود: در پی تجاوز به یمن، مردم و نیروهای یمنی حقی مشروع دارند که از خود دفاع کنند و نیروهای این کشور بارها با موشک های بردبلند و پهپادها به نقاطی در عربستان و امارات حمله کردند، آنها که بی دلیل اتهام می زنند باید سند و مدرک نشان دهند.

رئیس جمهوری ایران همچنین  درپاسخ به این سوال، ایران تاکنون چند شرطی را برای مذاکره با آمریکا اعلام کرده از جمله برداشته شدن تحریم ها و بازگشت به برجام ، چقدر فکرمی کنید این خواسته ها با واقعیت تطابق دارد؟، خاطرنشان کرد : درهر زمانی ممکن است یک کشوری احساس کند باید به سیاست های قبلی و به راه درست برگردد ، بنابر این آنچه ما می گوییم این است که آمریکا پیش شرط خود و وضعیتی که ایجاد کرده مانند تحریم های شدید و فشار حداکثری بر ملت ایران را بردارد و بعد مذاکره کند.

روحانی تصریح کرد: ما پیش شرط آمریکا را غلط می دانیم، واشنگتن باید تحریم ها و از فشار حداکثری دست بردارد و سیاست مذاکره و منطق و سیاست به نفع ملت های آمریکا و جهان را انتخاب کند. اگر پیش شرط ها را بردارد.امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

روحانی که بعدازظهر دوشنبه برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد، پس از چهار روز دیدار،گفت و گو و رایزنی‌های فشرده با سران کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و منطقه‌ای، شامل رئیسان جمهوری فرانسه، سوئیس، عراق، نخست وزیران هند، اوگاندا، اسپانیا، ژاپن و انگلیس و صدر اعظم آلمان، پنجشنبه این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.