به نوشته روزنامه «گاردین» پامپئو پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت، رفتار وزارت امور خارجه آمریکا در قبال انتشار مکالمه تلفنی جنجالی میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و همتای اوکراینی او کاملاً مناسب بوده و اتهامات «رودی جولیانی» وکیل ترامپ علیه او بی‌اساس هستند.

چندی پیش  یک مقام امنیتی سابق کاخ سفید، در پی نگرانی از ارتباط تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی و  دادن «قولی» به او، به بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مراجعه کرده و شکایتی ۹ صفحه‌ای را تنظیم کرد و روز چهارشنبه «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز رسمی تحقیقات در خصوص پرونده موسوم به اوکراین‌گیت را با هدف استیضاح ترامپ، اعلام کرد.

اکنون دموکرات‌ها در حال تحقیق بر روی تلاش ترامپ و جولیانی، وکیل او برای متقاعد کردن دولت اوکراین جهت کمک به انتخاب مجددش در انتخابات سال ۲۰۲۰ هستند.

پمپئو در این باره گفت: «فرصت نکرده‌ام که شکایت‌نامه فرد افشاگر را درست بخوانم. چند پاراگراف اول آن را خوانده‌ام اما امروز سرم خیلی شلوغ است».

جولیانی پنجشنبه شب در مصاحبه با «فاکس نیوز» درباره این پرونده گفت: «من هیچ‌گاه با مقامات اوکراینی صحبت نکرده بودم تا این‌که وزارت امور خارجه با من تماس گرفت و از من خواست چنین کاری را انجام دهم».

پمپئو با رد سخنان جولیانی توضیح داد:‌ «تا آنجا که اطلاع دارم و بر اساس مشاهداتم، هر اقدامی که مقامات وزارت امور خارجه اتخاذ کرده‌اند کاملاً مناسب و هم‌راستا با هدفی بوده که داشتیم».

پمپئو در ادامه گفت: «یقیناً از زمانی که به دفتر [وزارت امور خارجه] آمده‌ایم تلاش کرده‌ایم از این فرصت جهت ایجاد رابطه بهتر بین ایالات متحده و اوکراین استفاده کنیم و فرصت‌هایی برای نزدیک‌تر کردن روابط و کمک به پایان بخشیدن به فساد در اوکراین ایجاد کنیم».

با این حال «باب منندز» دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا در حساب شخصی توئیتر خود بیان داشت توضیحات پامپئو قانع‌کننده نیستند و او باید با حضور در این کمیته به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

به‌علاوه، طبق گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، بر اساس بیانیه‌های علنی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و نظرخواهی از آنها گزارش داده در حال حاضر دستکم ۲۰۶ قانونگذار مجلس نمایندگان از تحقیقات برای استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.