ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهارات ادعایی مایک پامپئو، همتای آمریکایی خود مبنی بر استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی را محکوم کرد.

وی افزود: اظهارات پامپئو درباره حمله شیمیایی ارتش سوریه به حومه لاذقیه دروغ بزرگ است.

ولید معلم همچنین در واکنش به ادعای پامپئو در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه روسیا الیوم در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: پامپئو کیست؟ او را نمی‌شناسم. خبرنگار روسیا الیوم نیز گفت: پامپئو وزیر خارجه آمریکا است و در مقابل وزیر خارجه سوریه عنوان کرد: "خوب است تو او را می‌شناسی اما من پامپئو را نمی‌شناسم."

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه نیز در واکنش به طرح سرگئی لاوروف، همتای روس خود برای انتقال دفتر سازمان ملل از آمریکا به یک کشور دیگر تأکید کرد که مخالفتی با این ایده ندارد.

وی در این باره تصریح کرد: چرا که نه، ما در اینجا با مشکلاتی مواجه هستیم، به تمامی این موانع نگاه کنید که اینجا را در بر گرفته‌اند.

لاوروف پیشتر در واکنش به ممانعت از ورود برخی دیپلمات‌های روس به آمریکا گفته بود: به نظر می‌رسد مجبوریم مساله مقر سازمان ملل را بررسی کنیم.

ولید معلم همچنین در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با تعدادی از همتایان خود دیدار کرد.

از جمله این دیدارها دیدار با لاوروف بود و در این دیدار تحولات سوریه، قانون اساسی و راه‌های تحکیم روابط استراتژی میان دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو طرف در این دیدار بر اهمیت هماهنگی مشترک در تمامی زمینه‌ها ازجمله، ادامه مبارزه با تروریسم به منظور آزادسازی تمام خاک سوریه و خروج نیروهای خارجی که به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارند، تاکید کردند.

معلم و لاوروف همچنین در این دیدار تأکید کردند که تشکیل کمیته قانون اساسی، گام مهمی در راستای حل و فصل بحران سوریه است و هیچ کس به جز ملت سوریه حق ندارد در امور داخلی این کشور مداخله کند.

ولید معلم با نیکوس کریستو دولیدس، وزیر خارجه قبرس هم دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار روابط تاریخی میان سوریه و قبرس را مورد بحث قرار دادند و بر اهمیت تحکیم این روابط و اهمیت استفاده از نزدیکی جغرافیایی میان خود در راستای منافع دو کشور تاکید کردند.

معلم با تأکید بر بهبود یافتن اوضاع امنیتی در اغلب مناطق به دنبال فداکاری‌های ارتش سوریه، به تحولات سیاسی و میدانی کشورش اشاره کرد.

وزیر خارجه قبرس نیز بر حمایت کشورش از استقلال و تمامیت ارضی سوریه و همچنین حمایت از تلاش‌ها برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور تأکید کرد.

وزیر خارجه سوریه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با خورخه آریزا، همتای ونزوئلایی خود نیز دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره راه‌های تقویت روابط دو جانبه بحث و تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه دو کشور هم چنین درباره اهمیت هماهنگی میان دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم اقتصادی و اقدامات آمریکا علیه سوریه و قبرس رایزنی کردند.

ولید معلم در جریان این دیدار بار دیگر بر حمایت ثابت کشورش از ونزوئلا برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه این کشور تأکید کرد.

در مقابل آریزا نیز از سوریه به دلیل موضع ثابت و حمایتی دمشق از ونزوئلا تشکر و قدردانی کرد.

ولید معلم در ادامه دیدارهای خود با رولا دشتی، دبیر اجرایی کمیته اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل در غرب آسیا (اسکوا) هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار درباره روابط موجود میان دمشق و این کمیته رایزنی کردند.

ولید معلم همچنین به اسپوتنیک گفت که با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگو کرده است.

وی در این باره افزود: یکی از مسائلی که در این دیدار درباره کمیته قانون اساسی مطرح شد میزان اهمیت آن بر آینده سوریه بود.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاریخ اولین جلسه کمیته قانون اساسی این کشور تأکید کرد: هنوز تاریخ مشخصی برای اولین نشست تعیین نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.