به گزارش اسپوتنیک، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در محل مجموع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک اظهار نگرانی کرد، تعصب علیه مسلمانان در سراسر جهان با میزانی هشداردهنده در حال افزایش است.

عمران خان تاکید کرد: جامعه بشری متشکل از همزیستی در کنار یکدیگر است. باید در این جامعه تفاهم وجود داشته باشد. اما مساله اسلام هراسی در جهان شکاف ایجاد می‌کند. در برخی کشورهای دیگر از زنان مسلمان خواسته اند تا حجابشان را بردارند. در این کشور ها در حالی که می‌گذارند یک زن لباس از تن در بیاورد اما به او اجازه نمی‌دهند حجاب داشته باشد.

عمران خان در ادامه گفت: این اشتباه است که بین مسلمانان صلح‌طلب و سازمان‌های تروریستی ارتباط قائل شویم. هیچ شکلی از "اسلام رادیکال" وجود ندارد. به چه دلیل؟ چون برخی رهبران جهان اسلام را معادل تروریسم دانسته‌اند. هیچ اسلام رادیکالی وجود ندارد. تنها یک اسلام وجود دارد. آنها قصد دارند با این صحبتها چه پیامی به جهان بفرستند؟

عمران خان در ادامه صحبتهایش نارندرا مودی، نخست وزیر هند را با هیتلر رهبر آلمان نازی و وضعیت فعلی در منطقه کشمیر را با وضعیت اروپا در سال ۱۹۳۹ مقایسه کرد. او گفت که به اعتقاد وی سازمان هندی Rashtriya Swayamsevak Sangh(RSS) که از آن به عنوان سازمان مادر برای حزب حاکم بهاراتیا جاناتای این کشور یاد می‌شود، سازمانی است که با الهام گرفتن از آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی، دیکتاتورهای آلمان و ایتالیا در زمان جنگ جهانی دوم فعالیت می‌کند.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از آن که عمران خان در سخنرانی خود نسبت به خطر وقوع راه افتادن یک "حمام خون" در کشمیر و همچنین رو آوردن مردم این منطقه به مبارزه مسلحانه علیه حاکمیت هند و سرکوبگری‌هایش در آنجا هشدار داد، مقامهای کشمیر تحت کنترل هند امروز شنبه تدابیر امنیتی را در این منطقه که از قبل تشدید شده بود، حتی سفت‌وسخت تر کردند و از جمله تحرکات مردم را شدیدا محدود کردند تا اجازه به بروز تظاهرات احتمالی ندهند.

بلافاصله بعد از سخنرانی عمران خان، صدها نفر از کشمیری ها از خانه‌هایشان بیرون آمده و شعارهایی در حمایت از عمران خان و همچنین در راستای مطالبه استقلال کشمیر سر دادند.

امروز گزارش شد که خودروهای ون پلیس از طریق بلندگو در مناطقی از شهر سرینگر نسبت به اعمال محدودیت برای تحرک مردم هشدار دادند و نظامیان بیشتری نیز در این مناطق استقرار یافتند تا جلوی هر گونه اعتراضاتی را بگیرند.

نظامیان وابسته به حکومت هند در عین حال دسترسی به منطقه تجاری اصلی شهر سرینگر را با سیم خاردار مسدود کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.