جانسون به رغم ادعای حمایت کشورش از برجام، اولین رهبر تروئیکای اروپا است که همسو با ایالات متحده آمریکا طرح توافق جدید با ایران را مطرح کرده است. او هفته گذشته در سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شبکه خبری اسکای گفت: فارغ از نظرات دیگر کشورها در مورد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های بزرگ، زمان آن رسیده که مذاکره درباره توافق جدید انجام شود.

او برجام را توافقی قدیمی نامید و افزود اکنون «زمان حرکت به سوی توافق هسته ای جدید فرارسیده است.»

اظهارنظر او بلافاصله با استقبال رئیس جمهوری آمریکا مواجه شد و گفت:‌ برای بوریس احترام بسیاری قائل هستم و از این که او اولین شخص برای اجرای این موضوع باشد تعجب نخواهم کرد.

ترامپ بارها مدعی شده که توافق هسته ای با ایران بسیار بد بود و باید به توافق جدیدی دست یافت. او اردیبهشت گذشته در اقدامی غیرقانونی و یکجانبه از برجام خارج و تحریم هایی که بر اثر این توافق لغو شده بود را بازگرداند.

جانسون پیش از خروج آمریکا از برجام در کسوت وزیر امور خارجه انگلیس در دولت «ترزا می»، در دو نوبت راهی واشنگتن شد تا از طریق رایزنی با سناتورها و مقام‌های آمریکایی، رئیس‌جمهوری این کشور که بارها برجام را "بدترین توافق‌نامه" تاریخ سیاسی کشورش خوانده، به ماندن در این توافق‌ترغیب کند.

جانسون چند روز پیش از خروج آمریکا از برجام، در مصاحبه‌ای با شبکه مورد علاقه دونالد ترامپ، فاکس نیوز خطاب به ترامپ گفت: برای بعد از برجام چه برنامه‌ای دارید؟ آیا واقعاً می‌خواهید تأسیسات اتمی ایران را بمباران کنید؟ آیا این کار واقعاً عملی است؟

او یادآور شد که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده و این مساله بارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تائید قرارگرفته است. وزیر خارجه اسبق انگلیس همچنین در یادداشتی که در نشریه نیویورک‌تایمز منتشر شد، خروج از برجام توسط آمریکا را یک اشتباه بزرگ خواند و تصریح کرد: «من در یک مورد مطمئن هستم؛ هر گزینه دیگری به‌جای برجام بدترین خواهد بود.»

اما اینک که انگلیس در روند خروج فاجعه بار بدون توافق از اتحادیه اروپا قرار دارد به نظر می‌رسد که جانسون ناگزیر از جبران خسارت های اقتصادی ناشی از برگزیت گزینه فراموشی اظهارات خود را در پیش گرفته در سلسله اقداماتی چون پیوستن به ائتلاف دریایی ضد ایرانی و اتهامات حقوق بشری در راستای خواسته های آمریکا گام بر می دارد.

 

«طارق محمود احمد» معاون وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک میزبان نشستی بود که شرکت کنندگان درباره آنچه روند فزاینده نگرانی ها از وضعیت حقوق بشر ایران نامیده شد تبادل نظر کردند.

به گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، او در این نشست مدعی شد که ایران در مسیر اشتباهی حرکت می کند و سایر کشورها به لحاظ اخلاقی وظیفه دارند تا از تهران حساب بکشند.

در این نشست که نمایندگانی از رسانه های ضد ایرانی و معاندین نظام حضور داشتند، معاون وزیر امورخارجه انگلیس ادعا کرد:‌ایران باید از سرما خارج شود و به ابتدایی ترین اصول قوانین بین المللی احترام بگذارد. این کشور باید دست از توقیف غیرقانونی کشتی ها در تنگه هرمز بردارد و به اجرای کامل تعهداتش تحت برجام بازگردد.

طارق احمد همچنین خواستار آزادی اتباع دوگانه شد که به دلایل امنیتی در تهران بازداشت هستند.

این سخنان به بیانیه «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس که مدعی شد ایران در مسیر اشتباهی قرار دارد و باید در جهت «تنش زدایی و بازسازی اعتماد بین المللی گام دارد» شباهت زیادی دارد.

راب هفته گذشته با ابراز نگرانی از ادامه بازداشت اتباع دوگانه در تهران و تکرار ادعای دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو مدعی شد اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد با مخالفت‌های بین المللی روبرو خواهد شد.

هم زمان با این تحولات، گروهی از معاندین نظام و فعالان ضد ایرانی هم اعلام کرده‌اند که بزودی با برگزاری مراسمی در یکی از دانشگاه های شهر لندن اعلام موجودیت خواهند کرد.

جالب اینجاست که در اطلاعیه این گروه ناشناس، علاوه بر شعارهای دفاع از دموکراسی و آزادی، بر اصل «پذیرش اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های ضمیمه آن» تاکید شده که احتمال ارتباط پنهان این گروه با دولت لندن را تقویت می‌کند.

نگاهی به کارنامه حقوق بشری انگلیس

دولت انگلیس به دلیل سیاست‌های تجاوزگریانه در دو دهه اخیر ازجمله مشارکت در حمله غیرقانونی به عراق، افغانستان، لیبی و سوریه و حمایت تسلیحاتی از ائتلاف متجاوز عربستان در جنگ فاجعه‌بار یمن از سوی افکار عمومی در داخل و خارج این کشور تحت فشار زیادی قرار دارد.

تنها سه سال پیش بود که «جان چیلکات» رئیس کمیته تحقیق در مورد نقش انگلیس در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳میلادی ضمن ارائه گزارشی از یافته های خود اظهار داشت: ما نتیجه گرفتیم که ادعاهای صورت گرفته در مورد تهدیدهای ناشی از سلاح های کشتار جمعی در عراق صحت نداشت.

او نخست وزیر اسبق انگلیس را به تحریک جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا و طراحی نقشه حمله به عراق متهم کرد و گفت: دسامبر سال ۲۰۰۱ تونی بلر به بوش پیشنهاد کرد که آمریکا به همراه انگلیس بایستی راهبرد «زیرکانه» ای را اتحاذ کنند که در طول زمان منجر به تغییر حکومت در عراق و احداث یک دولت جدید شود.

چیلکات دستاورد جنگ عراق را «خیلی دورتر از موفقیت» توصیف کرد و افزود که انگلیس به اهداف مد نظرش نرسید.

این گزارش علاوه بر جنایت های جنگی انگلیس و آمریکا در عراق است که از سوی افشاگرانی چون جولیان آسانژ، دیوید کلی و رابین کوک درز کرد، که با تهدید مقامات دو کشور مسکوت ماند. افرادی چون دیوید کلی و رابین کوک همان سال‌ها به شکل مشکوکی ترور و از آسانژ هم پس از بازداشت و انتقال به زندانی در انگلیس خبری نیست.

دامنه تجاوزگری‌ها و دخالت دولت انگلیس در خاورمیانه، در قالب حمایت تسلیحاتی از ائتلاف متجاوز عربستان همچنان ادامه دارد. این کشور از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

به رغم ادعای مقامات دولت انگلیس درباره برخورداری از دقیق‌ترین نظام کنترل فروش تسلیحات نظامی در دنیا، وزیر تجارت بین‌الملل این کشور پنجشنبه گذشته در حضور نمایندگان مجلس اعتراف کرد که حکم دادگاه عالی را درباره ممنوعیت فروش سلاح به عربستان زیر پا گذاشته است. به گفته این مقام انگلیسی تاکنون ۳ مجوز فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ائتلاف متجاوز عربستان در طول سه ماه گذشته صادر شده که حکم دادگاه را نقض می کند.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس، دولت لندن را به چوپان دروغگو تعبیر کرد که با وجود رای دادگاه همچنان به ارسال تجهیزات نظامی برای کشتار هزاران تن از مردم بی گناه یمن ادامه داده اما درقبال بازداشت تعداد اندکی از اتباع دوگانه در ایران دل می‌سوزاند. وی با انتشار پیامی در توییتر تصریح کرد: دولت انگلیس بایستی از ایفای نفش مدافع حقوق بشر دست بردارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.