برهم صالح، رئیس جمهور عراق با حضور در برنامه "خارج الحدود" که از شبکه ان آر تی عربی پخش می شود گفت: به منظور ایجاد آرامش در منطقه بعد از تنش اخیر میان تهران و واشنگتن، عراق تماس هایی با طرف ایرانی دارد زیرا عراق خواهان وقوع جنگ دیگری نیست.

وی در رابطه با سفر اخیر عادل عبدالمهدی به ریاض هم گفت: عبدالمهدی در سفر اخیرش به عربستان میانجیگر نبود بلکه تنها پیشنهاداتی به منظور کاهش تنش در منطقه را به آنها داد.

برهم صالح در پاسخ به این سوال که اگر واشنگتن به عراق فشار بیاورد تا از ایران فاصله بگیرد موضع این کشور چه خواهد بود گفت: حرف های زیادی در این رابطه شنیده می شود؛ واقعیت این است که ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و باهم روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی دارند. من به دنبال انکار حضور و نفوذ ایران در عراق نیستم همانگونه که ایرانی ها نیز به حضور و نفوذ عراق در ایران اعتراف می کنند؛ این روابط متقابل است و ریشه تاریخی دارد.

وی افزود: روابط باید بر اساس احترام به استقلال و حاکمیت کشورها باشد، نمی خواهیم به جنگ ها و اختلافات گذشته با ایران بازگردیم.

به گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اخیرا به عربستان سفر کرده و با ملک سلمان پادشاه این کشور و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار و گفت وگو کرد.

شبکه المیادین پیش از سفر عبدالمهدی به ریاض به نقل از "منابع آگاه" اعلام کرده بود که این سفر به منظور ارائه ابتکار عملی برای میانجیگری میان تهران و ریاض است.

این منابع همچنین گفته‌اند که عراق به دنبال برگزاری نشستی میان مقامات ایران و عربستان در بغداد پایتخت این کشور است.

بدر الزیادی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اخیرا اعلام کرده که سفر عادل عبدالمهدی به عربستان موفقیت آمیز بوده و بعد از آن به جمهوری اسلامی ایران نیز سفر خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.