یک منبع در وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود سامانه‌های آمریکایی پاتریوت، که از این پالایشگاه‌های نفت حفاظت می‌کردند، به علت ناکارآمدی شان در برابر حملات پهپادی نتوانستند وظیفه خود را انجام دهند.

اوزی روبین Uzi Rubin, مدیر سابق سازمان دفاع موشکی اسرائیل، در گفتگو با رسانه "دیفنس نیوز" Defence News اعلام کرد سامانه‌های دفاع هوایی سعودی، یعنی پاتریوت، به این علت نتوانستند حمله مشترک موشکی و پهپادی ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان را دفع کنند که این پهپاد‌ها و موشک‌ها زیر خط افق حرکت می‌کردند.

وی گفت: این سامانه‌ها آماده نبودند چنین اهدافی را شناسایی کنند.

روبین اعلام کرد: "زمانی که مسئله موشک به میان می‌آید، حسگر‌های دفاع موشکی بالای خط افق را هدف قرار می‌دهند، زیرا موشک بالای آن است. بنابر این زمانی که مسئله حفاظت پیش می‌آید، مشکل چیز‌هایی است که می‌توانند نزدیک زمین حرکت کنند".

وی افزود : بستن این "شکاف" راداری، که اشیای پرواز کننده در ارتفاع پایین می‌توانند از آن رد شوند، دشوار است، ولی غیرممکن نیست.

وی گفت: آن چه سعودی‌ها باید انجام دهند، این است که سامانه‌های دفاعی داخلی مناسبی ایجاد کنند.

در پی حملات چهاردهم سپتامبر، که پالایشگاه‌های نفت آرامکو عربستان سعودی را از کار انداخت و تولید روزانه نفت خام این کشور را نصف کرد، پنتاگون از استقرار یک آتشبار دیگر پاتریوت در خاک این متحد خود در خاورمیانه خبر داد.

این تصمیم به رغم آن گرفته شد که دو آتش بار این چنینی نتوانستند حمله مشترک موشکی و پهپادی را خنثی کنند.
حوثی‌های یمن (انصارالله) مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.