«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که انتشار محتوای مکالمات تلفنی میان رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین نشان می‌دهد که گفت‌وگو با واشنگتن بسیار خطرناک است زیرا انتشار محتوای مکالمات می‌تواند تغییراتی را در قالب و شکل روابط دو کشور به وجود آورد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، زاخارووا در خصوص رسوایی مکالمه تلفنی «دونالد ترامپ» و «ولودیمیر زلنسکی» رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین گفت: «نظر من این است که این حقیقت (انتشار محتوای مکالمه ترامپ-زلنسکی) از قرار معلوم، نه تنها وجهه بلکه احتمالاً قالب و شکل روابط بین کشورها، بین رهبران و بین سیاستمداران را تغییر می‌دهد. زیرا هم‌اکنون، سه روز بعد از این رسوایی، همه پی برده‌اند که تماس گرفتن با واشنگتن و انجام گفت‌وگو و ملاقات با آن (دولت آمریکا) خطرناک است».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با برنامه «بازی بزرگ» (Big Game) شبکه یک تلویزیون روسیه گفت که پیامدهای منفی تصمیم واشنگتن برای افشای محتوای مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی «بسیار بزرگ است. بدون شک، این (افشای محتوای مکالمات) به مفهوم منحرف کردن اذهان از مشکلاتی است که به نفع جامعه جهانی است».

وی بین هک کردن اطلاعات و افشای این اطلاعات تمایز قائل شد و گفت: «هک کردن، به عبارت دیگر، یک جرم عمدی است که هکرها و آنهایی که از خدمات خود استفاده می‌کنند، مرتکب آن می‌شوند و آن یک چیز است و جرم محسوب می‌شود. ما درباره یک چیز متفاوت حرف می‌زنیم. ما درباره انتشار عمدی یا افشای عمدی اطلاعات حساس حرف می‌زنیم که می‌تواند پیامدهای خاصی را مثل این مورد خاص (اوکراین گیت) شامل شود».

این مقام روس در ادامه سپس به رئیس‌جمهور اوکراین توصیه کرد که از رسوایی اوکراین گیت درس بگیرد و گفت که انتشار محتوای مکالمات ترامپ و زلنسکی احتمالاً درسی برای رئیس‌جمهور اوکراین شود و به این طریق بر اوضاع کشورش تأثیر گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه توضیح داد: «اگر [زلنسکی] درس بگیرد، در حقیقت این یک درس بزرگ سیاسی است و من بسیار در این خصوص امیدوار هستم، کل اوضاع اوکراین تغییر می‌کند».

کاخ سفید در تاریخ ۲۵ سپتامبر (سوم مهرماه)، نسخه‌ای از مکالمه تلفنی ماه ژوئیه ترامپ و زلنسکی را منتشر کرد. اتهاماتی مبنی بر اینکه ترامپ در این تماس تلفنی به زلنسکی اعمال فشار آورده تا به طور غیرمستقیم به وی در تضمین پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کمک کند، جنجال‌هایی را در روزهای اخیر در واشنگتن به راه انداخته است.

آنطور که متن مکالمه ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» نشان می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» پسر جو بایدن عضو هیأت مدیره آن است، پیش ببرد.

هرچند ترامپ این موضوع را رد می‌کند، اما ظاهرا ترامپ برای تحت فشار قرار دادن کی‌یف، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده و تنها زمانی با پرداخت این کمک‌ها موافقت کرده است که زلنسکی به او اطمینان داده دادستان کل اوکراین پرونده بریسما را پیش می‌برد.

هلدینگ بریسما به فساد مالی متهم است و به نظر می‌رسد ترامپ تلاش داشته تا از طریق مفسد نشان دادن فرزند بایدن، شخص بایدن را هم بی‌اعتبار کرده و شانس او برای پیروزی در انتخابات را کاهش دهد.

با انتشار متن این مکالمه، حالا ترامپ متهم است که برای منفعت شخصی، از اختیاراتش سوء استفاده کرده و منافع ملی آمریکا را در معرض خطر قرار داده است. در ساختار سیاسی آمریکا، این اتهام، توجیه محکمه‌پسندی برای استیضاح یک رئیس‌جمهور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.