سرنوشت سیاسی جو بایدن، به یکی از ابهامات مهم در عرصه خبری و تحلیلی آمریکا تبدیل شده است. نظرسنجی اخیر دانشگاه "کوئینیپیاک" نشان می‌دهد که در سطح ملی، برای نخستین بار "الیزابت وارن" سناتور دموکرات از جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا جلو افتاده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که وارن با کسب ۲۷ درصد آرا، از همه رقبای دموکرات خود پیش افتاده است. جو بایدن در این نظرسنجی ۲۵ درصد و برنی سندرز، ۱۶ درصد  آرای عمومی را کسب کرده است. بی دلیل نیست که بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و غربی، صراحتا از احتمال شکست بایدن در آوردگاه سیاسی حزب دموکرات خبر می‌دهند. حتی ممکن است حمایت سوپردلیگیتها از جو بایدن نیز نتواند منجر به نجات وی از وضعیت موجود شود. در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز شاهد بودیم که علی رغم حمایت ۹۰ درصدی سران حزب دموکرات و سوپردلیگیتها از هیلاری کلینتون، وی در برابر "باراک اوباما" نتوانست پیروز شود و انتخابات درون حزبی را واگذار کرد.

کاهش آرای بایدن در ایالات سرنوشت ساز  

ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. جو بایدن در ایالات مهم و اولیه‌ای که قرار است انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در آن برگزار شود، از رقبای خود عقب افتاده است. در ایالات آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی، دیگر خبری از برتری بایدن نیست و نام افرادی مانند الیزابت وارن و برنی سندرز، بیش از پیش شنیده می‌شود. در صورتی که روند فعلی ادامه پیدا کند، احتمال شکست بایدن در برابر نامزدهای رقیب (خصوصا الیزابت وارن و برنی سندرز) به شدت افزایش خواهد یافت. سوال اصلی اینجاست که بایدن چه استراتژی انتخاباتی مشخصی را برای جبران این وضعیت در پیش خواهد گرفت؟ آیا او خواهد توانست تا قبل از برگزاری انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در سال 2020، معادله را به سود خود تغییر دهد؟

کاهش محبوبیت اخیر بایدن در حالی صورت می‌گیرد که شاهد ایجاد هجمه‌های زیادی علیه ترامپ (بابت موضوع تماس تلفنی وی با زلانسکی علیه بایدن) هستیم. روزنامه  سوئدی "داگنز ایندستری" در یکی از شماره‌های اخیر خود می‌نویسد که علی رغم اقداماتی که از سوی دموکرات‌ها در این خصوص صورت گرفته است، چشم اندازی برای موفقیت استیضاح وجود ندارد و در نهایت، ترامپ در سمت خود باقی خواهد ماند. با این حال نباید این فعل و انفعالات، نام بایدن را بیش از هر زمان دیگری در صحنه سیاسی آمریکا مطرح خواهد کرد.

احتمال اتحاد سندرز و وارن علیه بایدن

نکته‌ای که جو بایدن، رقیب سندرز و وارن را به شدت نگران ساخته است، مربوط به احتمال اتحاد این دو سناتور در رقابت‌های انتخابات مقدماتی حزب دموکرات است. یکی از بدشانسی‌های بایدن این است که علی رغم محبوبیت وی در نزد تعداد زیادی از رای دهندگان دموکرات، او باید در ساختار ایالتی با رقبای خود رقابت کند. بر این اساس، اگر بایدن در ایالاتی سرنوشت ساز مانند آیووا، نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و... از دو رقیب اصلی خود یعنی سندرز و وارن شکست بخورد، جایی برای بازگشت وی به صدر رقابت‌ها وجود نخواهد داشت. واقعیت امر این است که جو بایدن از اکنون، سایه شکست را بر سر کمپین انتخاباتی خود حس کرده و نسبت به آینده‌ای که در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها انتظارش را می‌کشد نگران به نظر می‌رسد.

در هر حال، افزایش آرای الیزابت وارن، سناتور آمریکایی در نظرسنجی‌های داخلی حزب دموکرات، جو بایدن را نگران کرده است. بایدن به خوبی می‌داند که در صورت اتحاد برنی سندرز و الیزابت وارن، او به سختی می‌تواند بر آنها غلبه پیدا کند. از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران سیاسی آمریکا معتقدند که در صورت شکست بایدن در ایالت مهم و سرنوشت ساز آیووا، او عملا شانس خود را برای پیروزی آسان در دیگر ایالات آمریکا از دست خواهد داد. از این رو انتخابات ایالتی آیووا از اهمیت ویژه‌ای برای بایدن برخوردار است. معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا به خوبی می‌داند که پیروزی در آیووا، کلید پیروزی او در دیگر ایالات آمریکاست. با این حال تا زمان برگزاری این انتخابات مهم و سرنوشت ساز، زمان زیادی باقی مانده است.

اتحاد انتخاباتی تعیین کننده سندرز و وارن، ممکن است در بحبوحه رقابت‌های انتخابات داخلی دموکرات‌ها صورت گیرد. البته اگر این اتحاد بخواهد کارساز باشد، باید قبل از "سه شنبه بزرگ" یعنی زمان برگزاری انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در چندین ایالت تعیین کننده صورت گیرد. در هر حال مسلم است که اگر سندرز و وارن با یکدیگر متحد شوند، دیگر بایدن شانسی برای پیروزی در رقابت‌های درون حزبی دموکراتها نخواهد داشت.

فعالیت‌های انتخاباتی بایدن تشدید می‌شود

جو بایدن قصد دارد طی هفته‌های آینده، فعالیت‌های انتخاباتی خود را تشدید کند. او به خوبی می‌داند که بر خلاف تصور اولیه‌اش، رقابت انتخاباتی سختی را با برنی سندرز و وارن در پیش خواهد داشت. افزایش آرای الیزابت وارن در سطوح سراسری و ایالتی، زنگ خطر را برای بایدن به صدا در آورده است. این قاعده در خصوص برنی سندرز نیز صادق است. حتی بایدن بابت کامالا هریس دیگر نامزد حزب دموکرات نیز حاشیه امنیت کافی ندارد. معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در مناظره‌های انتخاباتی بسیار ضعیف نشان داده است. این ضعف و ناتوانی در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به پاشنه آشیل بایدن در رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها و متعاقبا، انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تبدیل شود. آیا پرونده حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، در همان مرحله نخست (انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها) بسته خواهد شد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.