امیرعلی ابوالفتح درباره دو موضوع مهم سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل گفت: این سخنرانی از چند وجه قابل اهمیت است. بخشی از آن که مربوط به مذاکرات تهران و واشنگتن می شد ایران به صراحت مواضع خود را بیان کرد و رئیس جمهور کشورمان نیز در این راستا اظهار داشت که درها برای گفت و گو باز هستند ولی الزاماتی را از جمله لغو تحریم ها و بازگشت به برجام برای آن تعیین کرد. آقای روحانی به صراحت اعلام کردند که برجام  هم برای ایران  و هم آمریکا حداقل بود و اگر واشنگتن چیزی بیشتر می خواهد باید بیشتر بپردازد.

وی در خصوص نکته مهم دیگر سخنرانی روحانی در مجمع عمومی گفت: بخش دیگری از این سخنرانی مربوط به طرح «ابتکار صلح هرمز» بود و در این راستا ایران دلایل و اهمیت این طرح را به خوبی تببین کرد و به نوعی دست دوستی را به سمت همسایگان دراز کرد. نکته مهم دیگر در این باب این بود که ایران اعلام کرد صلح و امنیت و استقلالِ همسایگانِ ما، صلح و امنیت و استقلالِ ایران است. دکتر روحانی خطاب به کشورهای همسایه از جمله عربستان اشاره کردند که آمریکا همسایه ما نیست و این جمهوری اسلامی ایران است که همسایه شماست. در ادامه نیز اظهار داشتند که در روز واقعه این ایران و عربستان هستند که باقی می مانند نه آمریکا. عنوان این مواضع در واقع نوعی اعلام آمادگی از سوی ایران بود تا تنش ها با عربستان سعودی کاهش یابد.

ابوالفتح درباره عدم برگزار نشدن دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا گفت: در مورد برگزار نشدن دیدار بین روسای جمهور آمریکا و ایران نیز مشخص شد که مقصر اصلی واشنگتن است. در همین حال مقام های اروپایی طی دیدارهای خود با رئیس جمهوری کشورمان اصرار بر این داشتند تا این دیدار صورت بگیرد اما باید توجه داشت که چنین دیدارهای بی حاصلی نمی تواند گره گشا باشد و به قول آقای روحانی ایران به دنبال عکس یادگاری نیست. از همین رو می توان گفت سفر امسال آقای روحانی به مجمع عمومی نسبت به دو دهه گذشته و حضور روسای جمهوری قبلی از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار بود.

وی در پایان درباره دستاوردهای این سفر گفت: قبل از انجام این سفر گمانه زنی هایی در خصوص عدم صدور روادید برای هیأت ایران مطرح بود. همچنین قبل تر نیز ایالات متحده آمریکا وزیر خارجه کشورمان را در لیست تحریم ها قرار داد و از رسانه هایشان به خاطر مصاحبه با مقام های ایرانی ناراحت بودند و از رویکرد این رسانه ها انتقاد کردند. بنابراین حضور ایران در مجمع و ملاقات های انجام گرفته، نطق رئیس جمهور و مصاحبه های ایشان و وزیر خارجه با رسانه های مختلف بسیار مفید بود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که این برای اولین بار بود که رئیس جمهور کشورمان با رسانه دست راستی فاکس نیوز که شبکه محبوب دونالد ترامپ نیز هست مصاحبه کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.