دو نشریه تایمز و بلومبرگ مدعی شدند که  یک معاهده جدید بین انگلیس و ایالات متحده ، شرکتهایی مثل فیس بوک را وادار می کنند که پیام های رمزگذاری شده را از سرویس هایی مانند واتس اپ به مقام های دولتی تحویل دهند.

 

این دو گزارش با استناد به منابع محرمانه ، گمانه زنی هایی را ایجاد می کنند که دولت های آمریکا و انگلیس اساساً واتس اپ را وادار کرده اند که اطلاعات"پشت پرده" را افشا کنند. اما کارشناسان امنیتی معتقدند که این پیمان موجب سرعت بخشیدن به روند دسترسی به اطلاعات شخص کاربران و حتی ایجاد خطر برای کاربران می شود.

این موضوع به سرعت جنجالی شده است و حتی رئیس واتس اپ گفت که از این گزارشها شگفت زده شده است و هنوز هیچ اطلاعاتی درباره این اجبار دریافت نکرده است. اما در سخنانی ضد و نقیض سخنگوی دفتر انگلیس واتس اپ گفت که آمریکا و انگلیس "متعهد به امضای توافقنامه دسترسی جهانی به داده ها هستند که باعث می شود سرعت اجرای قانون در تحقیقات و پیگرد قانونی تروریست ها ، آزاردهندگان جنسی کودکان و دیگر مجرمان افزایش یابد."

گزارش های منتشر شده نشان می دهد که معاهده جدید انگلیس و آمریکا قرار است ماه آینده به امضا برسد.به گفته بلومبرگ ، این پیمان "شرکت های بانی شبکه های اجتماعی را مجبور می کند تا اطلاعات را برای پشتیبانی از تحقیقات در مورد افراد مشکوک به جرایم جدی از جمله تروریسم و ​​پدوفیلی به اشتراک بگذارند."

این گزارش گمانه زنی های گسترده ای را برانگیخته است که دو دولت ایالات متحده و انگلیس به طور جدی واتس اپ را برای وادار کردن به ارائه این اطلاعات تحت فشار قرار داده اند. این موضوع یک نقض حریم خصوصی جدی علیه کاربران شبکه های اجتماعی محسوب می شود و می تواند باعث ناراحتی بسیاری از کاربران شود که علاقه ای به افشای اطلاعات خود ندارند.

البته ویل کاتکارت(مدیر فعلی امنیت واتس اپ) و رئیس امنیت سابق فیس بوک؛ الکس استاموس می گویند  این پیمان به معنای شکستن رمزگذاری یا پایان دادن به امنیت کاربران نیست. آنها می گویند هدف از این کار سرعت بخشیدن به روند پیگیری تخلفات برخی افراد در فضای مجازی و تسهیل روند قانونی علیه این افراد در مراکز پلیس و دادگاه های انگلستان است.

پیش از این برخی مقام های سیاسی در انگلیس نسبت به روند فعالیت شبکه های اجتماعی واکنش هایی جدی نشان داده بودند و ابراز نگرانی کرده بودند. در برخی موارد نیز عدم دسترسی به اطلاعات کاربران باعث ایجاد وقفه در پژوهش های پلیس شده بود. از جمله این موارد ، قتل لوسی مک هه ۱۳ ساله بود که بعد از آنکه مظنون استفن نیکلسون از تحویل رمز عبور فیس بوک خود به پلیس امتناع کرد روند پژوهش ها به مشکل برخورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.