رسانه‌های ارمنستان روز سه‌شنبه گزارش دادند: نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری ایران بر گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.

تارنمای ارمنی "آیسور" در گزارشی پس از دیدار امروز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در ایروان طی گزارشی عنوان کرد:پاشینیان در دیدار با رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که روابط ایروان- تهران باید فراتر از مسائل ژئوپلتیکی کنونی توسعه یابد و اینکه دو کشور به عنوان همسایه منافع مشترک بسیاری دارند.

این تارنمای ارمنی در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهوری ایران نیز در این دیدار عنوان کرد که توسعه و گسترش روابط ایران با ارمنستان برای تهران اهمیت دارد. حسن روحانی در این دیدار خطاب به پاشینیان گفت که دولت ایران آماده تداوم همکاری ها، توسعه برنامه ها و همچنین گسترش طرح تبادل برق و گاز با دولت ایروان است.

تارنمای "نیوز" ارمنستان نیز در گزارشی در این زمینه عنوان کرد: نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه پیش از برگزاری اجلاس اقتصادی اورآسیا از حسن روحانی اسقبال کرد و گفت که روابط ایروان- تهران خوب است و باید فراتر از شرایط ژئوپلتیکی فعلی توسعه یابد.

این تارنمای ارمنی در ادامه تصریح کرد: پاشینیان به این موضوع اشاره کرد که این اولین دیدار رئیس جمهوری ایران از  ارمنستان پس از تحولات سیاسی اخیر در این کشور منطقه قفقاز جنوبی است و اینکه ایروان اهمیت زیادی برای روابط با همسایگانش قائل است. حسن روحانی نیز ضمن تشکر از استقبال گرم پاشینیان اعلام کرد که ایران اهمیتی زیادی برای توسعه روابط با ارمنستان به عنوان یک دوست و همسایه در حوزه های مختلف قائل است.

تارنمای خبرگزاری دولتی آرمن پرس نیز در گزارشی به تشریح جزئیات دیدار نیکول پاشینیان و روحانی پرداخت و عنوان کرد: نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری ایران طی دیداری در ایروان بر گسترش همه جانبه روابط دوجانبه و اهمیت آن در پیشبرد اهداف دو کشور تاکید کردند.

حسن روحانی که عصر روز گذشته برای شرکت در اجلاس اقتصادی اورآسیا وارد ایروان  شده بود، در دیدار با پاشینیان ضمن اعلام آمادگی ایران برای تامین نیازمندی‌های ارمنستان در حوزه انرژی تصریح کرد: قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور می‌تواند در حوزه کالا و خدمات نیز توسعه یابد.

وی اظهار داشت: ‌طرح‌ها و پروژه‌های مهمی بر اساس ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای تحکیم هر چه بیشتر روابط، در دستور کار دو کشور قرار دارد.

ایران و ارمنستان که دهه هاست روابط دوستانه ای داشته اند در حالی در سال ۹۷ فصل نوینی را در روابط دوجانبه آغاز کردند که دو کشور در مسیر یک روابط استراتژیک گام برمی دارند. ایران در سال ۲۰۱۷ به عنوان ششمین شریک تجاری مهم ارمنستان معرفی شد اما در سال ۲۰۱۸ ایران به پنجمین شریک تجاری مهم ایروان ارتقا یافت.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از زمان حضورش در این سمت همواره بر گسترش روابط با تهران در حوزه های مختلف به ویژه بخش اقتصادی تاکید کرده است. مقامات ایران و ارمنستان بارها بر این موضوع تاکید داشته اند که روابط اقتصادی دوجانبه پتانسیل و ظرفیت‌های زیادی دارد که باید در مسیر توسعه هر چه بیشتر تبادلات اقتصادی از آن بهره برد. پاشینیان اواسط اسفند سال گذشته به تهران سفر کرد و دیدارهایی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران داشت. وی در این سفر ضمن استقبال از گسترش همه جانبه روابط دوجانبه، تاکید کرد که روابط با ایران بخش مهمی از سیاست خارجی ارمنستان محسوب می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.