سرهنگ حسن مفخمی شهرستانی در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی اظهار کرد: امروز با نفوذ دشمن، آتش‌های فتنه از سوی دشمنان در حال افزایش است و علیرغم وجود ناامنی، نیروی انتظامی به عنوان یکی از سکان‌داران امنیت، در تلاش است که نقش خود را در راستای ایجاد امنیت به درستی ایفا کند تا در نهایت شاهد امنیت مطلوب در کشور باشیم. با درایت و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری، تمام سیستم‌ها و مردم در تلاش برای ایجاد امنیت هستند و در این رابطه نقش خود را ایفا می‌کنند.

وی افزود: در تمام جوامع امنیت به عنوان یک زیرساخت نگاه می‌شود و همه می‌دانند اگر امنیت نباشد هیچ یک از عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... ایجاد نخواهد شد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها و سیستم‌ها باید بپذیرند که نگاه سنتی در جامعه امروز پاسخگو نخواهد بود، تصریح کرد: امروز نیروی انتظامی به سمتی گام برداشته که روز به روز با توسعه فناوری‌ها، سرعت و صحت اقدامات خود را در جهت هوشمندسازی و به جهت افزایش کارآیی و اثربخشی اقدامات ادامه دهد، چراکه یک مدیریت هوشمند روز به روز تاثیرگذاری بهتر و بیشتری خواهد داشت.

مفخمی شهرستانی بیان کرد: هوشمندسازی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است که باید همه به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب که همان امنیت مطلوب و پایدار است، به سمت این مدیریت هوشمند حرکت کنند. پلیس هوشمند از یک خاستگاه معرفتی حکایت می‌کند که آموزش، پژوهش و جامعه محوری از رویکردهای مهم این حوزه است.

وی در خصوص آمار ۵۰ روز گذشته، اظهار کرد: در این مدت با توجه به آسیب شناسی صورت گرفته برخی آمار وقوع جرائم در استان کاهش داشته است. در این مدت در تلاش بوده‌ایم که در حوزه‌های مختلف، جرائم براساس اولویت‌ها آسیب شناسی و بر همان اساس برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش جرائم صورت گیرد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه وقوع جرم سرقت در استان ۱۹ درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه گذشته در حوزه سرقت شاهد افزایش ۴۸ درصدی بوده‌ایم، اما با آسیب شناسی انجام شده طی ۵۰ روز گذشته این میزان افزایش ۲۹ درصد کاهش یافته است.

مفخمی شهرستانی اضافه کرد: در بین سرقت‌ها در این مدت سرقت احشام شایع بود و اثرات بدی نیز به دنبال داشت که پیگیری‌ها منتج به دستگیری سارقان مسلحی شد که وارد استان می‌شدند. سرقت احشام در مدت مذکور یک درصد کاهش و کشف سارقان احشام ۱۹۲ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات در راستای هوشمندسازی تجهیزات پلیس راهور استفاده از دست افزار موبایلی است که در اختیار ماموران پلیس راهور قرار گرفته است که این اقدام تاثیرگذاری بسیار بیشتری از دوربین‌های ثبت تخلف خواهد داشت.

فرمانده انتظامی استان مرکزی در خصوص نزاع و درگیری فردی تصریح کرد: نزاع و درگیری فردی در استان مرکزی آمار بالایی داشته که سبب ایجاد احساس ناامنی و در نهایت تاثیر روانی نامطلوب در استان می‌شود. در این رابطه با تلاش‌های صورت گرفته آمار این حوزه در مدت ذکر شده ۳ درصد کاهش داشته است. اگر نزاع و درگیری‌ها به موقع و درستی مهار نشود به شرارت تبدیل می‌شود که قطعا تبعات بالایی به همراه دارد.

مفخمی شهرستانی در حوزه جرائم اقتصادی گفت: کشف کالای قاچاق در استان ۱۰۲ درصد افزایش ریالی و توقیف خودروهای حامل کالای قاچاق ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با تجمیع خطوط ۱۱۰ در استان، تماس‌های عملیاتی ۱۹ درصد و تماس‌های تلفنی ۲۲ درصد افزایش داشته، همچنین با این اقدام مراجعات حضوری ۳ درصد کاهش داشته است. طی شش ماه سال جاری مزاحمت‌های تلفنی ۱۱۸درصد افزایش یافته و دستگاه پلیس درصدد است که تماس‌های غیرفوریتی را از تماس‌های فوریتی جدا کند و مدت زمان حضور پلیس ۱۱۰در محل حادثه را نیز کاهش دهد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی حوزه مواد مخدر را دیگر معضل استان دانست و گفت: در این مدت ۵۰ روزه با انجام اقدامات عملیاتی و افزایش توان عملیاتی، ۲۲درصد کشفیات مواد مخدر و ۲ درصد دستگیری خرده فروشان مواد مخدر افزایش داشته است.

مفخمی شهرستانی در خصوص جرائم سایبری اضافه کرد: این نوع جرائم در استان ۱۰۵ درصد افزایش داشته اما با اقدامات پلیس در این حوزه، با افزایش ۱۰۹ درصدی کشف وقوع در این حوزه روبرو بوده ایم و این در حالی است که نرم کشوری ۸۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: طرح ظفر ۲( ارتقاء امنیت اجتماعی ) به مدت پنج شبانه روز در ۲ نقطه شهرستان اراک اجرایی شد و در این طرح ۸۲ عملیات پلیسی با مشارکت ۵۲ تیم عملیاتی انجام شد. افزایش امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده استان از جمله اهداف مهم طرح ظفر است و این طرح تا زمانی که نقاط آلوده در استان مرکزی وجود داشته باشد و تا زمان رضایت کامل مردم از نیروی انتظامی در استان ادامه می یابد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: طرح ظفر برای دومین بار با تمام توان پلیس در حوزه های مختلف اطلاعاتی، پلیس مواد مخدر و راهور در مرداد ماه امسال در این استان اجرایی شده است و اجرای آن در تمامی نقاط آلوده استان در دستور کار پلیس قرار دارد. با توجه به اینکه یک سوم جمعیت استان در مرکز استان ساکن هستند ۴۹ تا ۵۰ درصد مجموع جرائم مربوط به مرکز استان و ۱۲درصد جرائم مربوط به شهرستان ساوه است.

مفخمی شهرستانی بیان کرد: طی چند روز اخیر با مراجعه یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی، بررسی‌های پلیس نشان داد که بدنبال یک برنامه موبایلی و هدایت افراد به یک درگاه بانکی جعلی، در نهایت برداشت از حساب افراد انجام می مشد. در نهایت با بررسی‌های صورت گرفته یک باند هکر سایبری کشف شد که این باند با طراحی برنامه‌های جذاب و غیرواقعی سعی بر هدایت افراد به درگاه جعلی بانکی و سرقت اطلاعات حساب داشتند که در نهایت دو نفر از اعضای این باند دستگیر شدند که مقداری لوازم نیز از آنها کشف و ضبط شد.

به گفته وی، سردسته این باند فردی با سنی کمتر از ۱۶ سال بود که ضعف سیستم بانکی و عدم استفاده مردم از رمز دوم یکبار مصرف سبب سوءاستفاده این فرد از اطلاعات ۱۶هزار نفر در کشور شده است. براین اساس می‌طلبد که مردم از درگاه‌های مطمئن خرید اینترنتی انجام دهند و در حفظ کارت‌های بانکی خود کوشا باشند.

وی افزود: پلیس در قالب طرح ناظر در کشف حجاب با ابزارهای هوشمند عملکرد مناسبی داشته است و نیروی انتظامی قاطعانه در راستای حفظ ارزش‌های اسلامی تا پای جان ایستادگی می‌کند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی در خصوص فعالیت مرکز مشاوره نیروی انتظامی استان اظهار کرد: طی شش ماهه سال جاری ۶ هزار و ۵۷۰ پرونده در زمینه خانوادگی و مددکاری تشکیل شده که بالغ بر ۸۵ درصد پرونده‌ها منجر به مصالحه شده است و تاکنون نیز برای ۷ هزار و ۹۶۵ نفر در قالب ۱۶۲ نشست در مراکز، مساجد، مدارس و ادارات در راستای رفع مشکلات مردمی جلسه مشاوره برگزار شده است.

مفخمی شهرستانی افزود: طی شش ماه گذشته ۶ هزار و ۵۰۸ دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف شد که در این راستا طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ها در دستور کار پلیس قرار دارد. همچنین با توجه به اینکه استان مرکزی معبر اصلی کشور است و بسیاری از استان‌ها را به هم متصل می‌کند به لحاظ تصادفات، با افزایش ۷ درصدی تعداد متوفیان در این حوزه روبرو بوده ایم.

وی در رابطه با تجمع کارگران هپکو در ۲۵ شهریورماه اضافه کرد: کارگران هپکو از ساعت ۸ صبح راه مواصلاتی ریلی کشوری را مسدود کردند که با مدارای نیروی انتظامی این تجمع تا ساعت ۱۹ به طول انجامید. با تلاش نیروی انتظامی جمعیت ۵۰۰ نفری کارگران متفرق شده و تنها حدود ۱۰۰ نفر در محل باقی ماندند. در ادامه بارها تذکراتی داده شد، اما کارگران گوش ندادند، این اقدامات در شرایطی رخ می داد که دو قطار مسافربری با مسافرانی بالغ بر ۵۰۰ نفر در ۵۰۰ متری این جمعیت متوقف شده بودند و این موضوع نیز فشار زیادی به نیروی انتظامی وارد می‌کرد و با توجه به اینکه راه باید باز می‌شد، پلیس مجبور به متفرق کردن کارگران شد که در این میان همکاران نیروی انتظامی حتی مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته و جراحاتی نیز به آنان وارد شد، اما در مجموع نیروی انتظامی خواستار کمک به کارگران است،

وی در رابطه با سرقت مسلحانه بانک صادرات ساوه در پاسخ به خبرنگار ایسنا، گفت: این موضوع امنیتی است و امکان بازکردن آن به طور کامل وجود ندارد اما به زودی خبرهای خوبی در این خصوص منتشر خواهد شد.

وی همچنین علت قتل انجام شده در روستای نورعلی بیگ ساوه را درگیری خانوادگی دانست که در این درگیری مرد همسرش را به قتل رسانده بود که این قاتل ۲۴ ساعت بعد از وقوع شناسایی شد.

وی با بیان اینکه در برخی جرائم از جمله قتل انتشار اخبار در زمان نامناسب سبب سوخت اطلاعات می‌شود، گفت: دو روز پیش نیز در شهرستان ساوه دو نفر مسلح وارد یک بنگاه معاملات ملکی شدند که این اقدام نیز مربوط به درگیری‌ و اختلاف مالی بوده است.

وی تاکید کرد: خط قرمز نیروی انتظامی استفاده از هرگونه سلاح سرد و گرم است و پلیس با نظارت دقیق فنی این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان نیز در این نشست گفت: هفته ناجا با شعار «پلیس هوشمند امنیت مردم» از ۱۱ تا ۱۷ مهرماه همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود. برنامه‌های هفته نیروی انتظامی با ۳۴۵ برنامه و ۳۶ عنوان در حوزه درون و برون سازمانی انجام می‌شود.

محمود خلجی با اشاره به برنامه‌های هفته نیروی انتظامی در استان گفت: غبارروبی مزار شهدا، سخنرانی فرمانده انتظامی استان پیش از خطبه‌های نماز جمعه، برگزاری مسابقات ورزشی، قرآنی و کتابخوانی در سطح استان، حضور کارکنان در پایگاه انتقال خون، بازدید از اماکن تاریخی، برگزاری کارگاه بهداشت و روان، ملاقات فرمانده انتظامی با کارکنان از جمله برنامه‌های درون سازمانی در این هفته است.

خلجی ادامه داد: بازدید دانش آموزان از مراکز انتظامی، کلانتری‌ها و پلیس ۱۱۰، حضور کارشناسان انتظامی در مدارس و مساجد، راه اندازی قطار نظم و دوستی، برگزاری همایش طلایه‌داران فرهنگ ترافیک و راه اندازی پارک محله ترافیک را از جمله برنامه‌های برون سازمانی هفته ناجا در استان مرکزی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.