ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: خب، اگر این به اصطلاح «افشاگر» همه اطلاعات دست دوم را در اختیار دارد و تقریبا هرچه در مورد تماس «بی نقص» من با رئیس جمهوری اوکراین گفته، اشتباه است (که البته مایه شرمساری پلوسی و شیف است)، چرا ما حق نداریم با وی مصاحبه کنیم و همه چیز را درباره اش بدانیم و همچنین در مورد فردی که همه این اطلاعات غلط را به وی داده است.

ترامپ در توییت دیگری افزود: موضوع در مورد یک مکالمه تلفنی است که نمی توانست خوب تر، گرمتر یا بهتر از این باشد. ابدا فشاری در کار نبود (همانطور که رئیس جمهوری اوکراین تائید کرد). این فقط حقه دیگری از طرف دموکرات هاست.

شکایت فرد افشاگری ناشناس از مکالمه تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در کانون تحقیقات در مورد استیضاح رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

در همین حال، ‌ »آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به چهره ای عمومی در روند استیضاح ترامپ تبدیل شده است.

این مساله باعث شده تا ترامپ بر شدت حملات خود به شیف بیفزاید و خواستار استعفای وی و حتی بازداشت او به اتهام خیانت شود.۹۱۰۹

اخبار منتشر شده حاکی است که ترامپ در جریان مکالمه تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین که چندی پیش انجام شد، طرف اوکراینی را برای انجام تحقیقات در مورد «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش «هانتر» به اتهام فساد مالی، تحت فشار قرار داده است.

این تماس تلفنی، زمینه شکایت یک افشاگر از بدنه دولت را فراهم کرد و اکنون ترامپ را با خطر استیضاح تهدید می کند.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نقش مهمی در ارائه اطلاعات در مورد شکایت افشاگر به عموم مردم ایفا کرده است.

ترامپ، شیف را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که وی در مورد جزئیات این تماس تلفنی مبالغه کرده است.

شیف نیز ترامپ را به سرکیسه کردن رئیس جمهوری اوکراین و دفاع از خود در میان انتقادها از رئیس جمهوری آمریکا متهم کرده است.

تنش بین ترامپ و شیف، مساله تازه ای نیست، اما ظرف پنج روز گذشته به اوج خود رسیده است.

به نظر نمی رسد این بگومگوها به این زودی پایان یابد، زیرا افشای جنجال اوکراین، شیف و کمیته اش را سکاندار روند استیضاح ترامپ کرده است.

شیف به همراه روسای کمیته نظارت مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی این مجلس روز دوشنبه احضارنامه ای برای دستیابی به اسنادی از «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ صادر کردند.

انتظار می رود که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان احضارنامه های بیشتری صادر کند.

کنگره آمریکا بر اساس قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهوری به یکی از این موارد متهم است؛ خیانت، رشوه و سوء‌استفاده از قدرت و ترامپ به دلیل سوء‌استفاده از قدرت در آستانه استیضاح است.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه هفتم مهر ماه اعلام کرد که کنگره به دنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و سایر رهبران جهان است.

به نظر می رسد تحرکات ترامپ در حوزه سیاست خارجی آنچنان هنجارشکنانه بوده که کنگره چنین درخواستی را ارائه کرده است. شیف دلیل این درخواست را نگرانی‌ از احتمال به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا عنوان کرده است.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از ۱۰۰ عضو سنا باید به گناهکاری او رای دهند. جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکراتها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای می دهند.

«جف فلیک» سناتور جمهوریخواه سابق آمریکا هفته گذشته گفت که دستکم ۳۵ سناتور جمهوریخواه در صورت برخورداری از رای مخفی، به استیضاح ترامپ رای می‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.