رویترز گزارش داد، موسسه مدیریت تامین آمریکا در گزارش جدید خود اعلام کرد که سطح تولیدات این کشور در ماه سپتامبر به پایین ترین میزان خود در طول یک دهه اخیر رسیده است و این خبر در کنار جنگ تجاری با چین، نگرانی ها نسبت به کاهش بیشتر رشد اقتصادی آمریکا را افزایش داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این خبر بار دیگر سیاست های بانک مرکزی این کشور را به باد انتقاد گرفت و در پیامی توئیتری نوشت: همان طور که پیش‌بینی کرده بودم، جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) و بقیه مدیران اجازه داده اند که دلار بیش از حد نیرومند شود. بخش تولید از این نیرومندی در برابر تمام ارزها متاثر شده است. نرخ بهره خیلی بالا است، مدیران فدرال رزرو بدترین دشمنان خود هستند. آن ها از هیچ چیز سر در نمی‌آورند!

ترامپ از مدت ها پیش تاکنون به خاطر مساله نرخ بهره با مدیران فدرال رزرو و جروم پاول که یکی از منتقدان سرسخت کاهش شدید نرخ بهره است، درگیر شده است. در شرایطی که بانک های مرکزی اروپا و ژاپن نرخ بهره را به سطح منفی رسانده اند، ترامپ معتقد است که نرخ بهره ۱.۷۵ تا ۲ درصدی فعلی در آمریکا بیش از حد بالا است.

از ابتدای امسال تاکنون بانک مرکزی آمریکا دو مرتبه نرخ بهره را کاهش داده است اما شکاف بین نرخ بهره در دو سوی اقیانوس اطلس زیاد است و همین مساله باعث رسیدن دلار به قله دو ساله در روزهای اخیر شده است.

برخلاف ترامپ، به نظر نمی‌رسد مدیران بانک مرکزی آمریکا خیلی برای رساندن نرخ بهره به سطح نزدیک به صفر عجله ای داشته باشند. چارلز اوانز، مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در شیکاگو که برای دیدار با مدیران بانک مرکزی اروپا به شهر فرانکفورت سفر کرده است، به خبرنگاران گفت که فدرال رزرو می تواند نرخ بهره را در سطح فعلی حفظ کند. یکی از منابع آگاه در بانک مرکزی آمریکا نیز به رویترز اطلاع داده است که در روزهای اخیر شمار طرفداران حفظ نرخ بهره در سطح فعلی و یا کاهش بسیار محدود آن افزایش پیدا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.