برخی از اعضای خاندان حاکم عربستان سعودی و نخبگان تجاری این کشور پس از حمله اخیر به زیرساخت‌های نفتی عربستان در هفته‌های گذشته از  «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان ابراز ناامیدی کرده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه به نقل از یک دیپلمات ارشد خارجی و پنج منبع مرتبط با دربار آل سعود نوشت که اینک نگرانی‌ها در میان چندین عضو برجسته خاندان آل سعود که حدود ۱۰ هزار عضو دارد، در زمینه توانایی محمد بن سلمان در دفاع و رهبری بزرگترین کشور صادرکننده نفت در جهان، شدت گرفته است.

یگان پهپادی ارتش یمن چندی قبل با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در شهرهای «بقیق» و «خریص» حمله کرده که براثر آن، این تأسیسات آتش گرفت و بر اساس برآوردها و گزارش‌های منتشر شده، نزدیک به نیمی از تولید نفت سعودی کاهش یافت.

به گزارش رویترز، این افراد که به شرط عدم افشای هویتشان صحبت می‌کردند، گفتند که حمله اخیر همچنین موجب شدت گرفتن موج نارضایتی‌ها در میان برخی نخبگان شده که از قدرت‌طلبی‌های بن‌سلمان ناراضی هستند. 

برخی دیگر نیز گفتند که این رویداد همچنین انتقاداتی را در بین کسانی موجب شده که معتقدند محمد بن سلمان نسبت به «ایران» موضع بیش از حد تهاجمی داشته است. 

یکی از این افراد درباره نارضایتی‌ها از بن‌سلمان گفت: «گلایه‌های زیادی مطرح است. چطور نتوانستند حمله را تشخیص بدهند؟»

این شخص افزود که برخی نخبگان دربار سعودی می‌گویند که هیچ اعتمادی به  محمد بن سلمان ندارند . این در حالی است که اظهارات مشابه‌ای را چهار نفر دیگر و یک دیپلمات ارشد نیز ابراز داشتند.

ولی‌عهد سعودی به تازگی در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» گفت که وی راه حل سیاسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد چرا که وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.

به گفته چهار نفر از منابع مرتبط با دربار و تجار عربستان، برخی منتقدان دولت آل سعود می‌گویند که سیاست تهاجمی ولی‌عهد عربستان در قبال ایران و جنگ در یمن، این کشور  را در معرض حمله قرار داده است. آن‌ها همچنین ابراز ناامیدی می کنند که محمد بن سلمان علیرغم صرف صدها میلیارد دلار در امور دفاعی، قادر به جلوگیری از این حملات نیست.

برخی نخبگان آل سعود نیز می‌گویند که تلاش‌های محمد بن سلمان برای تحکیم قدرت، به کشور آسیب رسانده است.

یکی از منابع نزدیک به محافل دولتی عربستان نیز گفت: «محمد بن سلمان مقاماتی را منصوب کرده که عموما نسبت به نفرات قبلی تجربه کمتری دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.