به نوشته روزنامه‌ فرامنطقه‌ای رای الیوم، سازمان ملل ۲۳ سپتامبر تشکیل کمیته قانون اساسی با عضویت ۱۵۰ تن را اعلام کرد. این کمیته اقدام به اصلاح و تغییر قانون اساسی کنونی سوریه و تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور خواهد کرد.
 
در دو لیست مخالفان (متشکل از ۵۰ نفر) و لیست جامعه مدنی (متشکل از ۵۰ نفر) اسامی شخصیت‌های کرد مشاهده می‌شود اما نه به نمایندگی از اداره خودگردان که امور مناطق شمال و شمال شرق سوریه را برعهده دارد و مساحت آن ۳۰ درصد مساحت کل سوریه است.

تظاهرکنندگان مقابل دفتر سازمان ملل در قامشلی تجمع کردند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان دست نوشته‌هایی به زبان‌های کردی، عربی و سریانی داشتند که روی برخی از آنها نوشته شده بود، "قانون اساسی که ما در آن مشارکت نداشته باشیم برای ما الزام آور نخواهد بود" یا "این حق ماست که در تدوین قانون اساسی مشارکت کنیم".

طلعت یونس، رئیس مشترک اداره خودمختار کردها در کانتون الجزیره در حاشیه حضورش در این تظاهرات حذف نمایندگان دولت خودمختاری از کمیته قانون اساسی را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست در تشکیل این کمیته بازنگری کند و تمام اقشار جامعه سوریه را در آن مشارکت دهد.

ده‌ها تظاهرکننده تصاویری از مبارزان نیروهای سوریه دموکراتیک و یگان‌های کرد را در دست داشتند که سال‌ها علیه داعش جنگیده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.