سرمایه گذاران چینی با خطرات مرتبط با تعرفه‌های تجاری مواجه هستند. در روز ۲۵ ماه سپتامبر، تدابیر محدود کننده‌ای علیه بزرگ‌ترین شرکت کشتی رانی چینی به نام COSCO در چارچوب سیاست ضد ایرانی واشنگتن اعمال شد.

در رابطه با تحریم‌های اعمالی علیه ایران، وزارت خزانه داری امریکا علیه شرکت های KunlunShipping و KunlunHolding ، شرکت‌های خواهر COSCOGroup، تحریم هایی را اعمال می‌کند.

واشنگتن معتقد است که بانک چینی  Kunlun در زمینه خرید نفت ایران فعالیت دارد و این روند، بهانه‌ای شده برای مجازات پکن خارج از جنگ تجاری. این بانک خرید نفت ایران به دلار را رد کرده است.

احتمال دارد، تحریم‌هایی علیه سازمان های مرتبط با  CNPC (شرکت ملی نفت چین) اعمال شود. در چنین شرایطی، احتمال افزایش فشارهای اقتصادی بر چین وجود دارد و این وضعیت خوشایند نیست، زیرا بازارها امکان اعمال تحریم‌ها علیه این کشور در رابطه با دیگر مسائل را مدنظر قرار می‌دهند.

به گفته وزارت خزانه داری امریکا، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، برای نخستین بار، ۱۰ شرکت و شهروند چینی را به خاطر واردات نفت از ایران و معاملات نفتی با این کشور تحریم کرده است. این تصمیم می‌تواند باعث تشدید تنش‌های میان چین و امریکا شود. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در سخنان اخیر خود، اعلام کرده که دولت ترامپ یک سری تحریم اقتصادی را علیه یک شرکت بازرگانی نفتی چینی اعمال کرده است و دلیل این تحریم خرید نفت از ایران و نقض ممنوعیت‌های امریکا در خصوص خرید نفت از ایران بوده است.

این تحریم ها به این معنا است که نه فقط بانک‌ها و شرکت های امریکایی از این پس، اجازه همکاری با این شرکت های چینی و شهروندان چینی را نخواهند داشت، بلکه اموالشان در امریکا بلوکه شده و همچنین، افراد تحریم شده اجازه ورود به خاک این کشور را نخواهند داشت.

به گفته کارشناسان، این دور از تحریم های امریکا علیه شرکت‌های چینی، یکی از مهم ترین و بزرگ ترین تحریم های واشنگتن بعد از تحریم خرید نفت ایران می‌باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.