به گزارش خبرگزاری رویترز، آنکارا و واشنگتن –متحد آن در ناتو- با تشکیل یک منطقه در مرز سوریه موافقت کردند و ترکیه می‌خواهد عمق آن ۳۰ کیلومتر باشد و نیروهای کرد ی‌پ‌گ در آن حضور نداشته باشند.

ترکیه معتقد است تا دو میلیون آواره سوری می‌توانند در آن منطقه ساکن شوند اما مدام هشدار می‌دهد چنانچه تلاش‌هایش انتظارات را برآورده نکند یا متوقف شود، دست به اقدام نظامی یکجانبه می‌زند.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه سه شنبه گفت، آنکارا هیچ چاره‌ دیگری ندارد جز اینکه به تنهایی اقدام کند چون آمریکا هیچ تلاشی برای پیشرفت این طرح نمی‌کند. سخنان او اشاره‌ای تقریبا مستقیم به حمله نظامی است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با هابر گفت، آنکارا صداقت از ایالات متحده آمریکا ندیده است. او افزود: گمان می‌کنیم این فرایند کنونی با آمریکا ما را به نقطه دلخواه نمی‌رساند. اطلاعاتی که از اطراف می‌رسد، همین را ثابت می‌کند.

روابط میان این متحدان عضو ناتو بر سر مسائلی تیره و تار شده است؛ سیاست سوریه و تهدید آمریکا برای اعمال تحریم بر سر خرید نظامی ترکیه از روسیه از جمله موارد مورد اختلاف است.

در حالیکه دیپلمات‌ها، تحلیلگران و اپوزیسیون اصلی ترکیه باور دارند که آنکارا تمایلی ندارد تا با یک تهاجم نظامی تمام عیار خشم آمریکا را برانگیزد چون آن‌ها در تلاش برای ترمیم روابط‌شان هستند، ترکیه مصّر است تا این تلاش‌ها افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.