نشریه " نیوز ۱۸" روز پنجشنبه در  مطلبی به نقل از مقامات رسمی هند نوشت این سفر روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری انجام شده است .

این سفر چند روز پس از دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است.

یک مقام ارشد هندی که خواست نامش فاش نشود گفت: ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با مشاور امنیت ملی هند خواستار کاهش تنش میان هند و پاکستان شده و اعلام کرده است که ریاض از موضع سنتی هند در خصوص کشمیر آگاهی دارد.

وی افزود: دو طرف همچنین در خصوص سایر موضوعات از جمله حمله ماه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان و گسترش همکاری ها در مورد مبارزه با تروریسم گفت و گو کردند.

همچنین انتظار می رود که مشاور امنیت ملی هند با رهبران امارات در خصوص کشمیر دیدار و گفت و گو کند.

تنش ها میان هند و پاکستان پس از تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر افزایش یافت.

نخست وزیر هند ۵ اوت(۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

همچنین براساس  بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پاکستان برخلاف هند با ورود دیگر کشورها برای حل مساله کشمیر مخالفت نمی‌کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری کشورها شده است.

براساس توافق شیملا که در سال ۱۹۷۲ میلادی میان هند و پاکستان امضا شد، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده و با دخالت کشور سوم نیز مخالفت کرده است.

در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان(از هند) در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.