عیسی امینی، رئیس کانون وکلای مرکز در حاشیه گردهمایی وکلای دادگستری اعلام کرد رای اخیر دیوان عدالت اداری درباره ممنوعیت صدور پروانه کارگشایی و وکالت باعث بلاتکلیفی داوطلبان ورود به شغل وکالت شده است. به گفته او رئیس قوه قضاییه به ۳ نامه وکلا پاسخی نداده است و این نکته باعث نگرانی است.

در ادامه گفتگوی کوتاه ما با این فعال حرفه ای را می خوانید:

اخیرا رایی از دیوان عدالت اداری صادر شده است که در آن عنوان شده کانون وکلا حق ندارد پروانه کارگشایی و وکالت صادر کند و این نکته باعث نگرانی در بین فارغ التحصیلان حقوق شده است. چرا تکلیف مشخص نیست؟

رایی که در دیوان عدالت اداری صادر شده است، حکم نیست قرار است، قرار رد هم هست، چون قرار رد است از لحاظ حقوقی، هیچ لطمه ای به برگزاری آزمون وکالت امسال وارد نمی کند.

البته در هفته جاری آگهی پذیرش وکیل جدید در سراسر کشور منتشر شد، پس جای نگرانی کجاست؟

بله رای صادره لطمه ای به برگزاری آزمون کارآموزی وارد نمی کند. جالب اینجاست این قرار به جای آنکه این قرار به قانون اصلاح پایه ای از قوانین دادگستری مصوب سال ۱۳۵۶ که صریحا اعلام کرده است صدور پروانه کارگشایی دادگستری ممنوع است، همان قانون کافی بود که به سادگی شکایت آن شاکی را رد کند.، آمده است به قراری استناد کرده است که این قرار معلق و غیرقابل استناد است. این باعث دل نگرانی و تشویش خاطر وکلا و داوطلبان شده است. تا حدی که برخی داوطلبان در حد بلاتکلیفی قرار گرفته اند. گلایه ما بیش از این که از رای دیوان عدالت اداری باشد، از برخی رسانه هاست که به سادگی عوض اینکه تحلیل حقوقی کنند، نوشتند

 

قبول دارید به این سادگی که شما می گویید معنی کردن این رای، تحلیل حقوقی راحتی ندارد؟

چرا، راحت است. همه رسانه ها به یک خبر استناد کرده بودند که معلوم بود این خبر درستی نیست. خوشبختانه معاون محترم نظارت دیوان عدالت اداری گفته است اصلا مسئله ای برای وکلا به وجود نمی آید.

پس بحث تضعیف کانون وکلا که شما می گویید امسال خیلی جدی است، کجاست؟

شک نکنید هیچ حکومتی کانون وکلا را از بین نمی برد. عده خاصی دنبال یک چیز خاصی هستند که امکان پذیر نیست. مصداق چاپ اسکناس ۶۰۰ تومانی است. ما هنوز تمرین و تجربه می کنیم ولی مطمئن هستیم در دوره رئیس قوه قضاییه کانون وکلا به شکل سابق باقی خواهد ماند. اینها سعی می کنند رفتاری را انجام دهند که خود را به برخی مقامات نسبت دهند. ما هنوز به این نتیجه نرسیده ایم تفکر مقامات حاکم بر این باشد که بخواهند کانون وکلا را منحل کنند یا بخواهند یک کانون وکلای جدید احداث کنند.

ولی عملا بر خلاف حرف شما می بینیم مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه رسما به قوه قضاییه منسوب است و چیزی نیست که کسی بخواهد به زور خودش را منسوب کند؟

مرکز مشاوران دارد آزمون برگزار می کند. کانون وکلا به این آزمون ایراد وارد کرده است و می گوید نمی توانید به نهاد موازی اجازه دهید پس از ۱۵ سال که قانون ماده ۱۸۷ نسخ شده است، بخواهد آزمون برگزار کند. ما که در کشور دو کانون وکلا نداریم. اعتقاد داریم برگزاری آزمون وکالت توسط مرکز مشاوران غیرقانونی است. ما تلاش داریم با گفتگو این مشکلات را حل کنیم ولی متاسفانه تا امروز سه نامه از طرف کانون وکلای مرکز و کانونهای وکلای کشور به صورت جمعی خدمت رئیس قوه قضاییه ارسال کرده اند تا کنون هیچ پاسخی واصل نشده است.

عدم پاسخ دادن به نامه ها را نشانه چه می دانید؟

من ذاتا انسان امیدواری هستم و اعتقاد دارم رئیس قوه می خواهد حکومت قانون را برقرار کنند، حمل بر این می کنم ایشان در حال تامل هستند و نتوانستم به این نتیجه برسم که قصد تضعیف قانون وکلا وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.