به گزارش نشریه " هندو" روز جمعه نوشت که  اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند در هفته جاری اعلام کرده بود که وی اطمینان دارد آمریکا تصمیم دهلی نو برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را درک می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرد که  ما از تمام متحدانمان درخواست می کنیم  تا از انجام معاملات نظامی با روسیه که شامل تحریم های آمریکا می شوند خودداری کنند.

این سخنان درحالی منتشر می شود که وزیر امور خارجه هند در هفته جاری اعلام کرده بود دهلی نو در حال مذاکره با آمریکا برای رفع نگرانی های این کشور است اما هند همیشه گفته است که خرید تجهیزات نظامی یک "تصمیم کاملا مستقل" است.

وی افزود: ما علاقه ای به شنیدن دستور یک کشور مبنی بر اینکه هند چه خریدی باید از روسیه انجام دهد و چه خریدی نباید انجام دهد، نداریم . همانطور که هند به توصیه سایر کشورها در خصوص خرید نظامی از آمریکا توجه نمی کند. آزادی تصمیم گیری در اختیار دهلی نو است و به نفع سایر کشورها بوده  تا این واقعیت را به رسمیت بشناسند.

سال گذشته  هند و روسیه در یک توافق بزرگ، قرارداد خرید ۵ سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار را امضا کردند.

دهلی نو  با وجود مخالفت ها و اخطار های آمریکا درباره انجام قرارداد های بزرگ نظامی با روسیه، این توافق را امضا کرد.

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۷ قانونی به نام &#۳۹;مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم&#۳۹; یا &#۳۹;کاتسا&#۳۹; امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم هایواشنگتن خواهند شد و هند نیز از این امر جدا نخواهد بود.

نشریه هندو یادآورشد که  هند نمی تواند به راحتی رابطه نظامی خود را با مسکو نادیده بگیرد. اکثر تجهیزات نظامی هند ساخت روسیه بوده و این کشور در سال های گذشته یک همکار قابل اعتماد دهلی نو در زمینه تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز و همچنین انتقال فناوری به هند بوده است.

با این وجود در تابستان جاری، کشور ترکیه نخستین گروه از سامانه موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه دریافت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.