نصرالله پژمانفر درباره این‌که چرا در بحث شفافیت آرا و مذاکرات اعتقاد اکثریت بر مجلس است اما این حساسیت روی سایر نهادهای دیگر مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای مردم تصمیم‌گیری می‌کنند، نیست: نظرمان این است که در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران هرفردی که نمایندگی مردم را بر عهده می‌گیرد باید مسائل را شفاف بیان کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که در بحث شفاف‌سازی وجود دارد و در همه دنیا هم رعایت می‌شود مسائل امنیتی کشورها و تحقیقات در حوزه نظامی است که بازگو نمی‌شود که منطقی هم هست زیرا نمی‌توان مسائل امنیتی و نظامی که با کیان کشور ارتباط دارد را بازگو کرد.

وی تاکید کرد: اما مباحث دیگر که نه جنبه امنیتی دارد و نه نظامی باید روشن شود .

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت بیشتر روی مجلس زیرا ما نمایندگان مردم هستیم و وکالت آنان را بر عهده داریم، این مساله بیشتر در رابطه با نمایندگان مطرح شده است. اصلا ما آمدیم که نماینده مردم باشیم تا آرای خودمان را در جهت تأمین نطقه نظرات مردم اعلام کنیم.

وی  در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه به طور مثال در مسئله شورای نگهبان نه شرع و نه قانون اساسی نمی‌گوید که مذاکراتش منتشر نشود، با این وجود چرا مشروح آنچه که در این شورا می‌گذرد پخش نمی‌شود تا مردم در جریان آن چه که اتفاق می‌افتد باشند، گفت: نقطه نظرات شورای نگهبان، رد و یا قبول توضیحاتش که منتشر می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقد هستیم اگر مشروح مذاکرات که مسائل امنیتی در آن وجود ندارد منتشر شود، خوب است اما به یاد داشته باشید اعضای شورای نگهبان نمایندگی مردم را بر عهده ندارند و یک خط کشی به عنوان شرع و قانون اساسی دارند که باتوجه به آن تصمیم گیری می‌کنند.

 

وی یاد آور شد: چرا می‌گویند از طریق رادیو باید مشروح مذاکرات مجلس پخش شود برای اینکه من وکیل هستم و موکلین من باید بدانند چه کاری انجام می‌دهم لذا مشروح مذاکرات ما چاپ و پخش می‌شود تا نماینده بتواند علمکرد و حرفش را به گوش رأی دهندگانش برساند.

پژمانفر ادامه داد: همان‌طور که حرف من به مردم می‌رسد باید رأیی که داده‌ام هم به آنان برسد یا اگر کسب مالی داشتم آنان باید بدانند.

وی تاکید کرد: اما مردم موکلین شورای نگهبان که نیستند هرچند که در مورد شورای نگهبان هم موافقم اگر پای مسئله امنیتی در میان نباشد مشروح مذاکراتش باید منتشر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.