پیرحسین کولیوند، رئیس کمیته بهداشت و درمان مراسم اربعین حسینی در خصوص مراقبت‌های لازم و نکات بهداشتی که زائران مراسم اربعین باید به آن‌ها توجه کنند توضیح داد: رعایت بهداشت فردی از جمله مسائل مهمی است که افراد باید در این مراسم بزرگ به آن توجه داشته باشند که از جمله این موارد می‌توان به شستن مرتب دست‌ها، رعایت نظافت فردی و بهداشت جسمی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه افراد دیابتی و مسن، مادران باردار و افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند باید قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند، اظهار داشت: افراد دیابتی لازم است در طول مسیر داروهای خود را به همراه داشته باشند و در انتخاب کفش مناسب برای پیاده‌روی دقت لازم را انجام دهند.

کولیوند تصریح کرد: به این افراد توصیه می‌شود هر چند ساعت یکبار کفش‌های خود را از پاها خارج کرده و پاها را بشویند. همچنین اگر زخم یا تاولی در پاهای خود مشاهده کردند به موکب‌های درمانی مراجعه کنند.

وی به زائران توصیه کرد: استفاده از غذاهای پخته و آب‌معدنی بسته‌بندی شده باید مورد توجه این افراد قرار گیرد همچنین توصیه می‌شود اگر زائران در موکب خاصی استراحت می‌کنند هر چند ساعت یکبار درب چادر را باز کرده تا هوای چادر عوض شود.

وی ادامه داد: مراکز درمانی مشخصی در داخل خاک عراق برای زائران در نظر گرفته شده است که افراد در صورت مشاهده علائم بیماری می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند همچنین در داخل خاک ایران و مرزها زائران می‌توانند با گرفتن شماره ۱۱۵ اورژانس خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور استراحت کردن در طول مسیر را یکی از نکات ضروری پیاده‌روی دانست و اظهار داشت: افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند لازم است بیش از سایر افراد در طول مسیر استراحت کنند همچنین از قرار دادن داروهایشان در اماکنی که دسترسی به آن‌ها دشوار است پرهیز کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.