رای الیوم گزارش داد،‌ به دنبال سخنان تهدیدآمیز روز گذشته "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه برای حمله به شرق فرات، نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیمه شب گذشته (یکشنبه) ضمن اعزام نیروهای نظامی به مناطق تحت سیطره‌اش در شمال سوریه، مقادیر زیادی تجهیزات و ادوات نظامی به این منطقه منتقل کرد.

 رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد.

همزمان با اعزام نیرو و ارسال تجهیزات از سوی کردهای سوریه، جنگنده های آمریکایی نیز بر فراز حریم هوایی مرزهای مشترک ترکیه و سوریه به پرواز درآمدند.

به گفته منابع محلی، دو کاروان نظامی شامل ۱۰۰ خودروی نظامی از نیروی حزب پ.ک.ک و انواع سلاح های سنگین، شب گذشته به شهرهای مرزی «تل ابیض» و «راس العین» رسیدند.

به گفته این منابع، کاروان اول از پایگاه «الجبلیه» در شمال رقه که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در سوریه است و کاروان دوم از شهرهای حسکه و قامشلی به حرکت درآمدند.

 نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) روز گذشته (شنبه) در واکنش به سخنان اردوغان، هشدار دادند که حمله ترکیه را به جنگی تمام عیار تبدیل خواهند کرد.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی ترکیه از آمادگی کامل نیروهای موسوم به ارتش آزاد برای شرکت در عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه خبر داد.

بنابر این گزارش، تمرینات آموزشی لشگر الحمزه و گردان سلیمان شاه این نیروها در منطقه عفرین برگزار شد که در آن نزدیک دو هزار نفر از نیروهای ارتش آزاد شرکت داشتند.

به گفته "سیف ابوبکر" فرمانده لشگر الحمزه،‌ این تمرینات در چارچوب آمادگی برای شرکت در عملیات احتمالی نیروهای ترکیه در شرق فرات صورت می گیرد.

اردوغان مدعی است که هدف از عملیات احتمالی در شرق فرات، برقراری صلح در این منطقه و نابودی خطر تروریسم در  مناطق مرزی است.

ترکیه و مقام‌های نظامی آمریکایی هفتم اوت (۱۶ مرداد) توافق کردند تا منطقه ای امن عاری از یگان‌های کُرد مدافع خلق «ی. پ.گ»   در شمال شرق سوریه ایجاد کنند.

اما ترکیه بارها آمریکا را به تعلل در انجام این اقدام و حمایت از کردهای سوریه متهم کرده است. 

آنکارا یگان کرد مدافع خلق را شاخه‌ای از «پ. ک. ک»  و گروهی تروریستی می داند،  حال آنکه واشنگتن با آنها شراکت راهبردی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.