حجت الاسلام و المسلمین صالحی معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشوربا اشاره به اینکه مشمولان طرح اربعین نیاز به ویزا ندارند اظهارکرد: مشمولان طرح اربعین که نیاز به ویزا ندارند صرفا کسانی هستند که کارت آمایش دارند و یا گذرنامه خانواری دانشجویی که گذرنامه قدیمی بدون اعتبار است و افرادی که گذرنامه الکترونیکی دارند به شرط دریافت ویزا از سفارت عراق می‌توانند به کربلا مشرف شوند.

وی افزود:مشمولان ابتدا باید از سفارت عراق ویزا بگیرند و بعد از آن به پلیس گذرنامه و مهاجرت مراجعه و مجدد خروج و مراجعه بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی در خصوص کسانی که کارت آمایش دارند، گفت: کسانی که در طرح آمایش شرکت کرده اند و کارت آمایش دارند باید به دفاتر خدمات مراجعه کنند و آن‌هایی که همانند سنوات گذشته دفترچه دارند به شرط آنکه از زائران داخل دفترچه کم یا زیاد نشود می‌توانند با همان دفترچه عازم شوند و، اما کسانی که فاقد این دفترچه هستند برایشان دفترچه صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: کسانی که از داخل افغانستان برای زیارت اربعین به ایران آمده اند در صورتی که دوبار با روادید به کشور ورود داشته اند به سفارت عراق و یا نمایندگی هایشان در شهر‌های تهران، مشهد مراجعه و ویزای مراجعت به کربلا را دریافت کنند.

معان فرهنگی و پژوهشی اتباع وزارت کشور ضمن بیان مشکلات حضور دلال‌ها در این موضوع تاکید کرد و گفت: متقاضیان به هیچ عنوان به دلالان برای دریافت ویزا مراجعه نکنند همچنین مبلغ روادید اعلام شده از سوی سفارت عراق مبلغ ۵۰ دلار است.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی به خروج زائران از مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: تمامی زائران اعم از اتباع عراقی و اتباع افغانستانی باید از مرز شلمچه خارج شوند و از سایر مرز‌ها اجازه‌ی خروج نخواهند داشت و زائرین می‌توانند بعد از دریافت ویزا از هم اکنون تا اربعین از مرز شلمچه خارج شوند و بازگشت آن‌ها به نسبت مجوزی است که در خروجی شان مشخص شده است.

وی در خصوص حمل و نقل زائران افزود: زائران باید توجه کنند که حمل و نقل داخل عراق رایگان نیست و هزینه‌های لازم را باید به همراه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین صالحی در ادامه به حضور موکب‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: برای اتباع خارجی مهاجرین افغانستانی و عراقی تعداد ۱۵ موکب را در مرز شلمچه راه اندازی خواهیم کرد که تا کنون ۵ موکب آماده‌ی خدمات رسانی به اتباع خارجی هستند و علاوه بر این موکب‌هایی در مسیر زائران طراحی شده که به زودی موکب قم در مسیر جاده اراک به سمت کربلا برای زائران راه اندازی خواهد شد.

معان فرهنگی و پژوهشی اتباع وزارت کشور در پایان پیشنهاد داد، هیئات مذهبی جلسات و مراسمی را برای آگاهی رسانی زائران و بدرقه‌ی آن‌ها در هنگام خروج از شهر محل سکوت شان برگزار کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.