منابع پاکستانی اعلام کردند این اقدام می تواند نخستین گام  برای از سرگیری گفت وگوهای صلح میان طالبان و واشنگتن باشد.

براساس این گزارش، پس از سفر اخیر هیات ۱۲ نفره طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی برادر» به پاکستان و دیدار با مقام های عالی سیاسی و نظامی این کشور از جمله نشست احتمالی طالبان با عمران خان نخست وزیر پاکستان و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا، طرفین توافق کردند که زندانیان یکدیگر را آزاد کنند.

رسانه های پاکستانی در حالی آزادی زندانیان آمریکا و طالبان را منعکس می کنند که دولت کابل در واکنش به سفر اخیر طالبان به اسلام آباد گفته بود که این سفر هیچ ارتباطی با روند صلح در افغانستان ندارد و تنها برای آزادی گروگان های آمریکایی صورت گرفته است.

براساس این گزارش، آمریکایی ها در پایگاه بگرام «عبدالرشید» و «شیخ رحیم» والیان سابق طالبان در نیمرز و کنر را آزاد کردند و در قبال آن طالبان نیز دو مهندس خارجی را آزاد کرد.

منابع خبری پاکستان افزودند: این اولین گام در مسیر اعتماد سازی میان آمریکا و طالبان بود و قرار است تا روزهای آینده ۱۱ نفر دیگر از سرکرده های طالبان از جمله انس حقانی از سوی آمریکا آزاد شوند.

پس از متوقف شدن گفت و گوهای صلح افغانستان از سوی دونالد ترامپ، برای اولین بار پنجشنبه گذشته «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با هیات طالبان در پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

خلیلزاد، ۹ دور مذاکره با نمایندگان طالبان  را پیشبرد اما در نتیجه حمله ماه گذشته طالبان در کابل و کشته شدن یک سرباز امریکایی، ترامپ مذاکرات صلح با طالبان را لغو کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.