سردار موسی کمالی درباره درخواست مطرح شده از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش سن سربازی به ۲۰ سال اظهارکرد:‌ سربازان از مهم‌ترین بنیه‌های دفاعی کشور هستند و از این رو سربازی امری لازم و ضروری برای کشور است. در همین راستا نیز ستادکل نیروهای مسلح از هرطرح و ایده‌ای که منجر به ارتقا خدمت سربازی و روحیه و شرایط سربازان شود استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه متولی بررسی طرح‌ها و ایده‌های مربوط به سربازی ستادکل نیروهای مسلح است، گفت: در همین راستا نیز هرطرح و ایده‌ای که برای سربازی وجود داشته باشد، ابتدا باید به ستادکل نیروهای مسلح ارائه شده و اقدامات کارشناسی و بررسی‌های لازم در مورد آن انجام شود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به درخواست مطرح شده برای افزایش سن سربازی به ۲۰ سال اظهار کرد: در حال حاضر سن سربازی در کشور ورود به ۱۹ سالگی است و از طرف دیگر نیز دارندگان مدرک دیپلم یکسال فرصت دارند تا وضعیت سربازی خود را مشخص کنند که به عبارتی دیگر فرد مشمول پس از دریافت دیپلم تا ۲۰ سالگی فرصت دارد که وارد دانشگاه شود، یعنی می‌تواند دوبار در کنکور شرکت کرده و فرصت پذیرش در رشته دانشگاهی مورد علاقه‌اش را پیدا کند.

سردار کمالی افزود: همچنین ستاد کل نیروهای مسلح با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش به دانش آموزان ذکور این فرصت را داده که تا ۲۰ سالگی تحصیل خود را ادامه داده و در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند، یعنی اگر دانش آموزی به دلایل مختلف نظیر ضعف تحصیلی و ... نتواند تا ۱۸ سالگی دیپلم بگیرد، می‌تواند تا ۲۰ سالگی به تحصیل خود ادامه داده و مدرک دیپلم را دریافت کند و پس از آن هم دوباره یکسال فرصت دارد که تکلیف سربازی‌اش را مشخص کند که دراین شرایط سن فرد به ۲۱ سال می‌رسد.

وی تصریح کرد:‌ با این شرایط به نظر نمی‌رسد که دغدغه سربازی بتواند منجر به ایجاد مشکل برای کنکوری‌ها شود، چرا که تسهیلات لازم برابر قانون و مقررات به این افراد ارائه شده است. به همین دلیل نیز می‌توان گفت که پیشنهاد مطرح شده عملا وجود داشته و کسانی که دغدغه کنکور داشته باشند تا سن ۲۰ سالگی و حتی در موارد خاصی که در بالا گفته شد تا ۲۱ سالگی می‌توانند برای شرکت در کنکور اقدام کنند.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به درخواست برخی از جوانان برای اعزام زودتر از موعد به سربازی نیز خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر اگر سن سربازی افزایش پیدا کند، منجر به معطلی گروه دیگر از جوانان خواهد شد، در حال حاضر ما جوانان بسیاری را داریم که قصد ادامه تحصیل نداشته و می‌خواهند زودتر به سربازی اعزام شده تا تکلیفشان مشخص شود و بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند، حالا اگر سن سربازی بیشتر شود یعنی این افراد باید بیشتر معطل شده و امکان بهره‌مندی از یکسری امکانات بعد از سربازی را دیرتر به دست بیاورند.

سردار کمالی درباره اینکه آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح خود برای افزایش سن سربازی را به ستادکل نیروهای مسلح ارائه کرده یا خیر به ایسنا گفت:‌ تاکنون هیچ طرحی در این خصوص ازسوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ستادکل نیروهای مسلح ارائه نشده است. لذا تقاضای ما از شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که این طرح را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کند تا پس از بررسی معایب و فواید آن نسبت به تصمیم گیری در موردش اقدام شود.

وی همچنین از دستگاه‌های مختلف خواست تا اگر چنانچه پیشنهاد و طرحی در مورد سربازی دارند، قبل از رسانه‌ای کردن موضوع آن را به ستادکل نیروهای مسلح ارائه دهند تا اقدامات کارشناسی و بررسی‌های لازم بر روی آن انجام شود.

صبح امروز حجت الاسلام و المسلمین سعید عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست کنکور، چالش ها و راهکارها گفته بود: از ستادکل نیروهای مسلح درخواست به تعویق افتادن مهلت سربازی مشمولان را داریم چراکه اگر سن اعزام به سربازی، با دوسال تعویق ۲۰ سال شود یقینا فشار کنکور نیز بر دانش آموزان کاهش می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.