فرانسه عصر دوشنبه به ترکیه در زمینه هرگونه اقدام نظامی در شمال شرقی سوریه هشدار داد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» دولت فرانسه درباره هرگونه اقدام ترکیه که نبرد علیه داعش در سوریه را با تهدید مواجه می‌کند، هشدار داد.

به دنبال اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر احتمال حمله قریب‌الوقوع به کردهای سوریه، تصاویری از استقرار تجهیزات نظامی و نیروهای این کشور در مرز سوریه منتشر شده است. بعد از آن نیز اردوغان طی تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه گفت‌وگو کرد.

دولت آلمان نیز دوشنبه با «ابراز نگرانی» از احتمال حمله ترکیه به مناطق شمال شرقی سوریه عنوان کرد که چنین مداخله‌ای می‌تواند موجب بی‌ثبات‌تر شدن هرچه بیشتر این کشور جنگ زده شود.

سخنگوی دولت آلمان هشدار داد که موفقیت‌ها علیه داعش که به ادعای وی طور قابل توجهی توسط نیروهای کرد سوریه و با پشتیبانی بین المللی به دست آمده، نباید در معرض خطر قرار بگیرد. 

نیروهای کردهای تحت حمایت آمریکا نیز اعلام کردند که نظامیان آمریکایی روز دوشنبه از مواضع شمال شرقی سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند.

در بیانیه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه آمده است: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود. 

آنکارا و واشنگتن اوایل ماه آگوست در خصوص ایجاد یک منطقه امن در خاک سوریه به یک توافق مقدماتی دست پیدا کردند و اوایل ماه سپتامبر، عملیات گشت‌زنی مشترک در شمال شرقی سوریه را‌ آغاز کردند که البته در خصوص محدوده این منطقه امن و نحوه کنترل آن اختلاف نظراتی دارند.

دمشق به طور مداوم از تمامی تلاش‌های مشترک ترکیه و آمریکا و همچنین اقدامات یکجانبه در خاک سوریه بعنوان نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انتقاد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.