سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس  در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جلسه عصر امروز  این کمیسیون، اظهار داشت: چهار طرح ضد آمریکایی  مقابله با تحریم های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات، تاسیس موزه جنایات آمریکا، طرح الزام دولت مبنی بر پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا علیه اتباع ایرانی و طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه ها به تصویب رسید. 

وی افزود: در بخش دیگر این جلسه و با حضور وزیر امور خارجه گزارشی از سفر رئیس جمهور و هیئت جمهوری اسلامی  به نیویورک به سمع و نظر اعضا رسید و آقای ظریف در خصوص اتفاقات و اقدامات صورت گرفته در این سفر گزارشی ارائه کردند.

نماینده ورامین در مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش وزیر خارجه با وجود ایجاد محدودیت‌های گسترده از طرف آمریکایی ها حدود ۷۰ دیدار و سخنرانی برای وزیر خارجه و ۴۰ دیدار و سخنرانی برای رئیس جمهور پیش بینی و اجرا شد.

نقوی حسینی درباره جزئیات مذاکرات صورت گرفته با مقامات فرانسوی و طرح مکرون نیز گفت: بنا بر گزارش وزیر خارجه، تاکید ما این بود که تعهد فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت ایران دو شرط بازگشت جمهوری اسلامی به موضوعات برجام و اجرای تعهدات و توقف کاهش تعهدات باشد، همچنین فروش سالانه نفت جمهوری اسلامی ایران و کسب درآمد آن باید به طور طبیعی انجام شود، به طوری که قابل هزینه شدن باشد اما در جریان این گفتگو‌ها مکرون موفق به تضمین این طرح نشد و لذا سراغ طرح دیگری رفت. از سوی دیگر مقام معظم رهبری صریح و روشن راهبرد جمهوری اسلامی را اعلام و تبیین فرمودند و ما موظف بودیم در چارچوب این راهبرد گفتگوهای بعدی را انجام دهیم. مکرون در خلال این گفتگوها تلاش کرد که ملاقات در سطح سران ۱ + ۵ و ایران را ترتیب دهد و نظرش این بود که اگر آمریکا از تحریم ها برگردد، آمادگی ملاقات با ترامپ وجود دارد که هیات ایرانی این موضوع را نپذیرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در ادامه صحبت‌های خود درباره جلسه امروز کمیسیون و صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آقای ظریف اعلام کردند مکرون پشنهاد  دیگری مطرح کرد که در آن بحث بازگشت آمریکا به شرایط ۲۰۱۷ فروش نفت ایران و همزمان با آن، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و مسائل امنیت منطقه و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس مطرح شده بود؛ در ادامه رئیس جمهور فرانسه  خواهان گفتگوی تلفنی ترامپ با روحانی شد که البته این خواسته رد شد، همچنین جلسه ۱+۴ هم تشکیل شد و ما در آن جلسه گفتیم روش اروپا اشتباه است؛ اروپا نباید منتظر اجازه آمریکا باشد بلکه باید مستقل به تعهدات خود عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.