رویترز گزارش داد، دولت نروژ تصمیم گرفته تا مخالفت خود را با پیوستن به سپر دفاع موشکی ناتو اعلام کند؛ گفتگوها درباره مشارکت و حضور احتمالی این کشور اروپایی مدت‌هاست که باعث بروز نگرانی از بروز تنش بین این کشور با روسیه شده است.

در بودجه کشوری آمده است: بر اساس ارزیابی گسترده سیاست گذاری امنیتی، دولت اسلو تصمیم گرفته که این کشور نباید به بررسی پیوستن به موشک‌های رهگیر ملحق شود که بخشی از دفاع موشکی بالستیک است.

ژولی ویلهلمسن، کارشناس موسسه امور خارجی نروژ گفت: فکر می‌کنم که این مساله از بروز تنش‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.

یک سند دفاعی محرمانه نروژی از ۲۰۱۷ به تهدید احتمالی از سوی روسیه به عنوان این دلیل اشاره می‌کند که چرا نروژ باید به سپر دفاع موشکی ناتو ملحق شود. این سند همچنین به شکاف‌های قابل ملاحظه و کمبودها در دفاع هوایی نروژ اشاره می‌کند که کار دفاع را برای این کشور مشکل می‌کند.

در همین حال، بودجه جدید نروژ هزینه‌های دفاعی را تا ۱.۸ درصد از تولید ناخالص ملی افزایش داده که باز هم از دو درصد هدف هزینه‌های دفاعی ناتو کمتر است.

در یک دهه گذشته، برنامه‌های ناتو برای یک سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا یکی از مهمترین مسائل تفرقه افکنانه بین روسیه و ناتو بوده است.

نروژ در ابتدای امر مخالف این ایده بود که ناتو به بخشی از برنامه دفاع موشکی آمریکا تبدیل شود اما بعدا این نظر را تغییر داد و از ۲۰۱۰ حامی آن شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.