«رضا شجیع» با بیان اینکه در چند سال گذشته رفتارهای نامتعارفی در ورزشگاه‌ها شکل گرفته است، اظهار داشت: حضور زنان در این فضاهای ورزشی در تعدیل خشونت‌های کلامی و همچنین رفتارهای هیجانی تاثیر مثبت داشته و برخلاف تصور برخی‌ از منتقدان، این حضور زمینه را بهبود فضای عمومی ورزشگاه‌ها فراهم کند. این امر از سوی چندین پژوهش علمی که در داخل کشور نیز انجام شده به اثبات رسیده و یک نظر شخصی محسوب نمی‌شود.

 پژوهشگر حوزه اخلاق ورزشی با نقد تک‌جنسیتی کردن تماشای فوتبال در استادیوم‌ها عنوان کرد: شاید یکی از دلایل رواج خشونت کلامی در ورزشگاه‌ها شاید فضای تمام مردانه باشد که حضور زنان می‌تواند این فضا را به میزان قابل توجهی تعدیل کند. البته باید توجه داشت حساسیت‌های رسانه‌ای که در مورد ورود زنان به ورزشگاه ها وجود دارد و نمی‌شود به یک‌باره تغییر معنی‌داری را مشاهده کرد و  این فرایند نیازمند زمانی برای انطباق شرایط است.

این روانشناس با اشاره به تحقق خواسته زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها تصریح کرد: این اقدام برای زنان امیدبخش است و می‌تواند ادراک برخورد عادلانه و تحقق حق شهروندی را در آنان تقویت کند. این یک ادراک است که می‌تواند توسط رسانه تضعیف یا تقویت شود و اتفاقا اهمیت این ادراک از این جهت است که جمعی است؛ یعنی زنانی هم که قصد حضور در ورزشگاه را نداشته و ندارند، بر اساس این ادراک، از حس داشتن این حق شهروندی خشنود می‌شوند و از این رو خشنودی اجتماعی محصول تحقق این امر برای زنان است.

 وی در پایان با یادآوری به نقش زنان در تکوین جامعه مدنی گفت: جامعه ما اکنون فعال‌ترین زنان در مقایسه با بسیاری از جوامع هستند و حضور فعال آنها در عرصه های سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اجرایی به نحوی است که امروز می‌شود زن ایرانی را قشری در نظر گرفت که می تواند مطالبات خود را به خوبی و بر مبنای منطق دنبال می‌کند و تا تحقق مطالباتی که در چارچوب اصول و ارزش ها قابل پیگیری هستند از پای نخواهد نشست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.