در ادامه چهارمین جلسه محاکمه علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک ملت که در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد، قاضی موحدی اقرارنامه فلاحتیان و برادرانش را مبنی بر پذیرش بدهی ۳۵۱ میلیون درهمی به بانک ملی قرائت کرد و خطاب به وکیل متهم اظهار کرد: موکل شما در اقرارنامه رسمی بدهی را پذیرفته و متعهد شده تا ۱۰ مهر سال ۹۷ آن را به حساب بانک ملت کارسازی کند. آیا این اقرارنامه را قبول دارید؟

وکیل متهم پاسخ داد: قبول ندارم زیرا در شرایط خاصی گرفته شده است.

قاضی گفت: این برای من اقرار صریح است. شما اگر قبول ندارید می‌توانید بروید و اقدام حقوقی کرده و آن را ابطال کنید.

رئیس دادگاه همچنین از وکیل متهم سوال کرد: شما به عنوان یک قاضی با سابقه و وکیل دادگستری بررسی کردید ببینید شرکتی که به موکل شما تسهیلات داده، اجازه چنین کاری داشته است یا خیر؟

وکیل پاسخ داد: در زمان تحریم‌ها این اتفاق افتاده است.

قاضی گفت: بحث ما حقوقی است. نه سیاسی است و نه امنیتی. سوال این است که شرکت مینیون اجازه دادن تسهیلات داشته است یا خیر؟

وکیل فلاحیتان جواب داد: مدیران آن شرکت باید جواب بدهند که اجازه پرداخت تسهیلات داشتند یا خیر.

قاضی در واکنش گفت: نمی‌خواهی جواب بدهی. شما وکیل هستی باید زوایای مختلف پرونده را مطالعه و از موکل خود دفاع کنید. اگر پرونده را کامل نخوانی و نتوانی دفاع کنی، مدیون هستی. سوال ما روشن است و واقعاً و انصافاً از شما که ۳ دهه قاضی بودید، تعجب می‌کنم که جواب نمی‌دهید. سوال این است که حق داشته است تسهیلات بدهد یا خیر؟

وکیل پاسخ داد: شما وقتی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنید، اساسنامه بانک را مطالعه می‌کنید ببینید اجازه دارد وام بدهد یا نه؟

قاضی موحدی خطاب به وکیل متهم فلاحتیان گفت: واقعاً برای شما متاسفم که نمی‌خواهید جواب بدهید. ما این را در سابقه شما لحاظ می‌کنیم. ۳۰ الی ۴۰ سال قضاوت کردید و الان باید وکیل حق باشید. سوال ما این است که آیا شرکت اجازه داشته تسهیلات بدهد یا خیر؟

وکیل بار دیگر در پاسخ گفت: از خود مدیران آن شرکت باید سوال شود.

این بار قاضی موحدی پاسخ داد: تشخیص با دادگاه است که از چه کسی سوال کند. اگر به سوال جواب ندهی برایت منفی خواهد بود و حتماً نیز در رأی خواهم آورد. از منشی دادگاه می‌خواهم که بنویسد بارها سوال شد اما وکیل متهم جواب نداد.

وکیل در پاسخ گفت: من سوال را متوجه شدم اما می‌گویم مگر وقتی برای دریافت تسهیلات به بانک می‌رویم، اساسنامه‌اش را مطالعه می‌کنیم؟

قاضی موحدی گفت: شما حقوقدان هستید و کتمان می‌کنید و از این کار شما تعجب کردم. شما باید به سوال دادگاه جواب بدهید.

وکیل در جواب اظهار کرد: اختیار داشته‌اند که تسهیلات داده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.