به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، کارشناسان استیضاح می گویند، نه تنها بایدن ممکن است در برهه حساس کمپین انتخاباتی مجبور به چنین شهادتی شود بلکه بسیاری از رقبای اصلی او و ۶ سناتور رقیب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نیز ممکن است به ناچار در جلسه شهادت شرکت کنند.  

به همین دلیل، به گفته مشاوران کنگره، اگر مجلس نمایندگان آمریکاتصمیم بگیرد ترامپ را به خاطر  اتهاماتی ناشی از تحقیقات بازرس ویژه پرونده روسیه استیضاح کنند این امر می تواند فرصتی را برای شهادت دادن افرادی همچون «پیتر استروزک» مامور اخراج شده «اف بی آی» یا برخی مقامات کلیدی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا ایجاد کند.

موکرات ها کنترل بحث استیضاح را در مجلس نمایندگان آمریکا برعهده دارند و این مجلس به آرای اکثریت برای تصویب طرح استیضاح نیاز دارد که به شکل موثری در صورت تصویب، به منزله اعلام جرم سیاسی خواهد بود.

در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا آرای کافی را بدست آورد طرح استیضاح راهی سنا خواهد شد که در آن دادگاه برگزار می شود و سناتورهای همچون هیات منصفه به قضاوت می نشینند و برای قانع کردن و کنار گذاشتن رئیس جمهور به دو سوم آرا نیاز هست.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا این هفته گفت که جمهوریخواهان مطمئنا دو افشاگر تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین را وادار خواهند کرد در یک جلسه علنی شهادت دهند.

رسانه های آمریکایی سوم مهر ماه از انتشار متن کامل مکالمه دونالد ترامپ با «ولودیمیر زیلنسکی» (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین خبر دادند که این متن در پنج صفحه و مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم امرداد ماه) بود.

ترامپ بنابر متن این مکالمه از زیلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره "هانتر بایدن" پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دمکرات خود که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز "بوریسما" در اوکراین بود، به عمل آورد.

وی همچنین گفت «آدام شیف» نماینده دموکرات می توانند در هر دادگاه استیضاحی با توجه به افشاگری هایش شهادت دهد.

«جاناتان تورلی» استاد حقوق در دانشگاه «جرج واشنگتن» و بخشی از تیم وکلای مدافع استیضاح یک قاضی فدرال در سال ۲۰۱۰ گفت، دادگاه نهایی استیضاح بستگی به مفادی دارد که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب می کند. اگر تمرکز بر تحقیقات اوکراین باشد باید انتظار داشت بایدن و پسر وی شهادت دهند زیرا معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در وادار کردن دادستان اوکراینی اخراج شده و حمایت از معاملات تجاری پسرش در شرکت اوکراینی نقش داشته است.

اما اگر مفاد استیضاح شامل تحقیقات بازرس ویژه درباره رفتارهای ترامپ در قبال روسیه باشد اوضاع بدتر خواهد شد.

به گفته تورلی، این امر می تواند به ترامپ این اجازه را دهد تا همه سووالات مربوط به تصمیمات اوباما درباره وزارت دادگستری و «اف بی آی» را مطرح کند.

وی گفت این مساله می تواند دلیل بی میلی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان برای طرح استیضاح در خصوص اتهامات روسیه باشد و به همین دلیل وی تاکید دارد که همه چیز بر موضوع اوکراین متمرکز باشد.

سنای آمریکا با احتمال مشابهی در سال ۱۹۹۹ و همزمان با دادگاه   استیضاح «بیل کلینتون» مواجه شد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا تایید کرد که روابط نامناسبی با «مونیکا لوینسکی» در اتاق بیضی کاخ سفید داشته است.

مجلس نمایندگان آمریکا دو بند از استیضاح را شامل دروغ گفتن به هیات منصفه عالی و مانع تراشی در مقابل تحقیقات تصویب کرد. وقتی این مفاد به سنا رسید سناتورهای وقت با دموکرات های ارشد وقت توافق کردند تا مانع از خارج شدن مسائل از دست شوند.

یکی از تصمیمات مهم این بود که موضوع شهادت شاهدان را نفی کنند.

اکنون سنا که تحت کنترل جمهوریخواهان است تلاش می کند یک رئیس جمهوری جمهوریخواه را که در مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها استیضاح شده محاکمه کنند.

«مایکل گرهارد» استاد حقوق بین الملل دانشگاه کارولینای شمالی گفت، جمهوریخواهان به دنبال مفرهایی برای دستیابی به اهداف خود هستند که شامل قواعد مربوط به وجود شاهد و مدرک می شود.

اگر رئیس جمهوری بخواهد شخصا با شاهدان روبرو شود، سنا برای متوقف کردن او تحت فشار خواهد بود.

رئیس جمهور ممکن است بخواهد شخصا سووالاتی را طرح کند  در غیر این صورت در مقابل مخالفان احتمالی ریاست جمهوری اش در بین دموکرات ها مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

«ترنت لوت» سناتور سابق آمریکایی به دموکرات ها توصیه کرده به جای پیگیری موضوع استیضاح که ممکن است آنها را نیز گرفتار کند، به فکر وظیفه خود در وضع قوانینی به نفع کشور باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.