ساسولی با صدور بیانیه ای گفت: به اینجا آمدم، در حالی‌که امیدوار بودم پیشنهادهایی را برای پیشرفت در مذاکرات [برگزیت] بشنوم. اما باید اعلام کنم که هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

وی با اشاره به این که پارلمان اروپا از پیش‌نویس توافقی که آذرماه گذشته میان دولت اسبق انگلیس و اتحادیه اروپا به امضاء رسید حمایت می کند، تصریح کرد که حاضر به پذیرش توافق جدید به هر قیمتی نخواهد بود.

او در همین رابطه طرح پیشنهادی دولت جانسون را غیر عملی و دور از دیدگاه پارلمان اروپا توصیف کرد.

ساسولی در عین حال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را بد فرجام دانست و گفت که این مساله به لحاظ اقتصادی به دو طرف به ویژه به انگلیس آسیب می‌زند و پیامدهای جدی برای ایرلند شمالی خواهد داشت. اما مسئولیت برگزیت بی‌توافق به طور روشن برعهده انگلیس است.

دیدار رئیس پارلمان اروپا و جانسون پس از آن برگزار شد که صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی نیم ساعته به نخست وزیر انگلیس گفت که توافق برگزیت تا حد زیادی غیر ممکن به نظر می رسد.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس در این باره گفت:‌ صدر اعظم آلمان معتقد است که اتحادیه اروپا درباره خروج ایرلند شمالی از اتحادیه گمرکی اروپا حق وتو دارد و این منطقه بایستی همیشه تابع مقررات اتحادیه اروپا باشد.

این در حالی است که در طرح جدید بوریس جانسون، وی پیشنهاد کرده که ایرلند شمالی همراه با انگلیس در موعد مقرر از اتحادیه گمرکی اروپا خارج شده اما تا سال ۲۰۲۵ از قوانین و مقررات بازار مشترک اتحادیه اروپا تبعیت کند.

وی به جای طرح «پشتیبان» ترزا می که ایرلند شمالی را در اتحادیه گمرکی اروپا نگه می دارد، طرح ایجاد مرکز کنترل تبادل کالا را در جزیره ایرلند ارائه کرده است.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا اعلام کرد که از طرح او قانع نشده و میشل بارنیه نماینده ارشد شورای اروپا در امور برگزیت هم می گوید این طرح با دیدگاه اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد.

توسک همچنین امروز در توییتی تند خطاب به جانسون نوشت:‌ شما توافق نمی‌خواهید، تمدید مهلت برگزیت نمی‌خواهید، برگزیت را هم نمی خواهید پس بگویید چه می خواهید؟

در همین پیوند سایمون کانوی وزیر امور خارجه جمهوری ایرلند گفت که مخالفت با  اظهارات توسک سخت است.

جانسون و  «لئو وارادکار» نخست وزیر جمهوری ایرلند امروز حدود ۴۰ دقیقه تلفنی گفت وگو و دو طرف بر ضرورت رسیدن به توافق برگزیت تاکید کردند.

انگلیس تا پایان ماه جاری میلادی یعنی کمتر از ۲۲ روز دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.