این روزنامه امروز (چهارشنبه) نوشت که رئیس جمهوری فرانسه در مراسم گرامیداشت کشته شدگان نیروهای پلیس در پنجشنبه گذشته در پاریس که گفته شد توسط "میکایل اربون" پلیس و همکار آنها که ده سال پیش مسلمان شده و افکار افراطی داشته، کشته شدند، اشتباه بزرگی مرتکب شد.

این روزنامه یادآور شد که مکرون متعهد شد، بی وقفه با "تروریسم اسلامی" مبارزه خواهد کرد و از همه مردم برای مبارزه با "تروریسم و تندروی اسلامی" دعوت به همکاری کرد.

رای الیوم اضافه کرد که اشتباه مکرون تنها این نبود که از اصلاح تروریسم اسلامی که دارای گرایش های نژادپرستانه است، استفاده کرد، بلکه برضد دیانت اسلام تحریک نمود، درحالی که میلیون ها شهروند فرانسوی مسلمان که میانه رو هستند، این جرایم و تروریسم را تحت هر دینی و اصلی محکوم کردند.

این روزنامه فرامنطقه ای با انتقاد از آنچه خطای تعمدانه مکرون دانست، نوشت که رییس جمهوری فرانسه اصطلاح تروریسم را درباره اقدامات نژاد پرستانه رژیم اشغالگر اسرائیل در نوار غزه و غصب سرزمین های فلسطینی و الحاق آن به این رژیم که ننگین ترین نمونه نژادپرستی در تاریخ است، بکار نمی برد. همچنین مکرون جنایت های نیروهای آمریکایی را در عراق، افغانستان و لیبی را "تروریسم مسیحی" خطاب نمی کند.

رای الیوم در ادامه انتقاد از سخنان مکرون اضافه کرد که یکی از طرف هایی که در سوریه از تروریست ها حمایت کرد و از گروههای مسلح و تندرو پشتیبانی نمود و تسلیحات در اختیار آنها قرار داد و به آنها برای مبارزه با دولت سوریه  آموزش داد، فرانسه بود . "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری سابق فرانسه و "دیوید کامرون" نخست وزیر سابق انگلیس تنها کسانی بودند که با حضور در بروکسل از اتحادیه اروپا خواستند تا ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه برای تروریستها لغو شود تا به هدف خود نایل شوند.

این روزنامه عنوان کرد که کسی که جنایت قتل چهار پلیس را مرتکب شده، فرانسوی است که اسلام دین تسامح و مساوات را انتخاب کرده و در دستگاه اطلاعاتی این کشور فعالیت داشته و مجوز و صلاحیت لازم را نیز از سوی دستگاه امنیتی فرانسه داشته، بنابراین مقامات فرانسوی باید درباره انگیزه اصلی این اقدام تروریستی وی علیه همکارانش تحقیق کنند و آن را به همه مسلمانان تعمیم ندهند.

روزنامه فرامنطقه ای در انتقاد از اینگونه سخنان و دیدگاه های نژادپرستانه غربی ، یاد آور شد که وقتی که مجله طنز فرانسوی  "شارلی ابدو " مورد حمله تروریستی از سوی شهروندان مسلمان فرانسوی قرار گرفت دهها مقام، وزیر عرب و مسلمان در پاریس برای ابراز همدردی با خانواده قربانیان حاضر و آن را محکوم کردند، اما زمانی که جنایت تروریستی دو مسجد در نیوزیلند رخ داد و ۵۵ مسلمان کشته شدند، مکرون یا هیچ مقام غربی در این کشور برای همدردی با خانواده قربانیان و مشارکت در تشییع آنها حاضر نشد.

رای الیوم در پایان خواستار عذرخواهی رئیس جمهوری فرانسه از شهروندان فرانسوی و مسلمانان شد و آن را یک لغزش زبانی اشتباه بلکه یک رویکرد عمدی و آگاهانه دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.