در اطلاعیه وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: نیروهای نظامی ترکیه برای تامین امنیت مرزهای خود، ممانعت از ایجاد یک کریدور ترور در مرزهای جنوبی ترکیه، مبارزه با گروه های تروریستی که امنیت ملی ترکیه را مورد تهدید قرار داده اند و در راس آنها مبارزه با پ. ک.ک/ پی. وای دی و داعش، بازگشت سوری ها به کشورشان اقدام به عملیات نظامی چشمه صلح کرده است.

از سوی دیگر در حساب توییتری وزارت دفاع ملی ترکیه آمده است: از ساعت ۱۴ به بعد (یعنی دو ساعت قبل از آغاز عملیات نظامی) آمریکا، روسیه، انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناتو و دبیرکل سازمان ملل در جریان عملیات نظامی قرار گرفته و به آنان اطلاعاتی ارایه شده است.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه در ارتباط با عملیات نظامی ترکیه در سوریه نوشت: عملیات چشمه صلح منطبق با حقوق بین الملل، قوانین سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در مورد مبارزه با ترور است.

وی در حساب توییتر خود نوشت: عملیات چشمه صلح، برای پاکسازی منطقه از تروریستها، تامین امنیت مرزهای و تمامیت ارضی سوریه، فراهم آوردن زمینه بازگشت امن مهاجرین سوری به کشورشان، تامین صلح و آرامش منطقه  در چارچوب حقوق بین المللی، ماده ۵۱ اساسنامه سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت در راستای مبارزه با ترور انجام می شود.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه ساعت ۱۶ به وقت محلی از آغاز عملیات نظامی در سوریه از سوی نیروهای نظامی ترکیه خبر داد.

عملیات با بمباران مناطقی که گفته می شود تروریستها در آن اسکان دارند در منطق تل ابیاد و رسولاین آغاز شده و به گفته منابع نظامی عملیات نیروی زمینی ترکیه در بعد از بمبارانهای هوایی آغاز خواهد شد.

بمباران های هوایی توسط هواپیماهایی که از از پایگاههای نظامی ترکیه در دیاربکر و اینجرلینک که در نزدیکی مناطق مرزی سوریه هستندانجام می شود.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه برغم مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی صورت گرفت.

کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند.

برخی کارشناسان سیاسی سوریه معتقدند که ترکیه پیشتر با حمایت از تروریست ها در سوریه نتوانسته بود به اهداف خود برسد و اکنون با توجه به شکست تروریست ها و مشکلاتی که آنان برای آنکارا ایجاد کرده اند، خود وارد میدان سوریه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.