یوری اوشاکوف در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: این سفر از مدتی پیش در دستور کار کرملین قرار داشته است و رئیس جمهوری روسیه با دستور کار بررسی اوضاع در خاورمیانه و شمال آفریقا که از اهمیت بالایی بر خوردار است به ریاض می رود.

وی همچنین گفت که پوتین پس از حضور در عربستان، به امارات متحده عربی هم خواهد رفت.

اوشاکوف ادامه داد: رئیس جمهوری روسیه برای اولین بار در تاریخ سال ۲۰۰۷ به عربستان رفته بود و ۱۰ سال پس از این سفر، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از روسیه دیدن کرد

وی خاطرنشان کرد: پوتین و پادشاه سلمان تماس تلفنی دارند و علاوه بر آن پوتین به صورت مرتب با محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد عربستان سعودی در ارتباط است.

یادآور می‌شود الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه چندی پیش گفته بود که در جریان سفر پوتین به عربستان سعودی دهها موافقت‌نامه بین دو کشور امضا خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسته بسیار بزرگی از اسناد همکاری بین روسیه و عربستان سعودی در حال تنظیم است، گفت: دهها موافقتنامه همکاری در طرح‌های مختلف درجریان سفر رئیس جمهوری روسیه به عربستان امضا خواهد شد.

نوواک پیشتر گفته بود که عربستان سعودی ممکن است در طرح‌های پتروشیمی، تولید گاز فشرده و ایجاد مراکز علمی و پژوهشی در روسیه سرمایه‌گذاری کند.

به گفته وی، مبادلات بازرگانی میان روسیه و عربستان در حال افزایش است و در نیمه نخست امسال به ۴۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید که از شاخص مدت مشابه فراتر رفته است و ریاض علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های بزرگ روسی همچون روس نفت، گازپروم و گازپروم نفت است.

وزیر انرژی روسیه همچنین گفته بود که تا پیش از سفر ولادیمیر پوتین به عربستان در مهرماه، راهی این کشور خواهد شد تا مقدمات سفر رهبر روسیه را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: این سفر در آینده نزدیک برای هماهنگی مواضع روسیه و عربستان سعودی پیش از سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و پادشاه عربستان صورت می گیرد.

سال آینده نشست گروه ۲۰ قرار است به ریاست عربستان در ریاض برگزار شود و قطعاً دو طرف در این زمینه نیز تبادل نظر و گفت‌وگو خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.