حمله به نفتکش ایران در دریای سرخ، ناآرامی‌های اخیر در عراق و بیانیه آیت‌الله سیستانی، عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه و عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه از موضوعاتی بود که در نماز جمعه شهرستان‌ها به آن پرداخته شد. 

حمله به نفتکش ایرانی بدون پاسخ نمی‌ماند

آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در خطبه های این هفته، گفت: دشمن باید بداند که جمهوری اسلامی ایران گستاخی و حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را بدون پاسخ نمی‌گذارد.

به نوشته ایرنا؛ وی گفت: ما می‌دانیم این اتفاق از سوی کدام دشمن صورت گرفته و همانند رژیم منحوس بعث عراق و صدام حسین رفتار می‌کند ولی مطمئن باشند پاسخ ما محکم خواهد بود.

امام جمعه قزوین به حمله نظامی در شمال سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: حمله به سوریه بدون شک با هدایت آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیست اتفاق افتاده تا دوباره داعش را شکل دهند اما ما یقین داریم انتقام الهی دست این ظالمان را از منطقه کوتاه می‌کند.

وی همچنین در مورد نقش کشور ترکیه در این حمله نظامی نیز اظهار داشت: به ترکیه توصیه می‌کنیم که آگاهانه دست از این اقدام برداشته و دستمایه رژیم‌های غربی قرار نگیرد که قطعا آتش این اتفاقات گریبان خودشان را می‌گیرد.

 

پس از صدور بیانیه آیت‌الله سیستانی مردم عراق متوجه دست‌های پشت پرده شدند

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته مصلای قدس قم با اشاره به اتفاقات اخیر کشور عراق گفت: امروز شرایطی پیش آمده که دشمن از هر زمان دیگر عصبانی تر است، دشمن در جریان اتفاقات اخیر در کشور عراق دو هدف را دنبال می کرد؛ هدف اول، تحت الشعاع قرار دادن اربعین حسینی بود تا شاید زائرین وحشت کرده و تعداد کمتری در این رویداد عظیم حضور پیدا کنند؛ اما شاهد هستیم حضور به حدی بوده که در آن سوی مرز، قابلیت حمل و نقل زائران وجود ندارد. همچنین هدف دوم دشمن، ایجاد تفرقه بین ملت ایران و عراق بود که تیر دشمن به سنگ خورد.

بنا بر گزارش ایسنا، وی عملکرد مثبت نخست وزیر عراق را عامل عصبانیت آمریکا و غرب دانست و عنوان کرد: رویکرد نخست وزیر عراق، گسترش رابطه با ایران و عدم همراهی با آمریکا است؛ حمایت از جبهه مقاومت در سوریه، لبنان و یمن، تسریع در بازگشایی گذرگاه ابوکمال که محور ارتباطی میان کشورهای سوریه، عراق، لبنان و ایران است، تصفیه دولت و ارتش از مفاسد امنیتی و اقتصادی از جمله کارهای نخست وزیر عراق است که برای آمریکا ارزان تمام نمی شود؛ لذا آمریکایی ها درصدد فتنه در عراق هستند.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: پس از صدور بیانیه از سوی آیت الله سیستانی مردم عراق متوجه دست های پشت پرده این ناآرامی‌ها شدند و امروز زائران با امنیت برای زیارت به عراق می‌روند.

حسینی بوشهری با اشاره به درگیری ها در یمن گفت: از جمعیت ۲۷ میلیونی یمن، ۲۳ میلیون در فقر به سر می برند، دشمن دست از بحران سازی بردارد، ملت یمن و عزت آنها را به رسمیت بشناسد تا منطقه روی آرامش ببیند.

 

حمایت دختر صدام از ناآرامی‌های اخیر عراق 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نیز در خطبه‌های عبادی و سیاسی جمعه تبریز و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای حضرت امام خمینی(ره) تبریز، به عقب‌نشینی آمریکا از برخی مناطق شمال‌شرقی سوریه، اشاره و اظهار کرد: این عقب‌نشینی مبنی بر تصمیم آمریکا در برخی مناطقی بود که در سایه حمله نظامی ترکیه و تنها گذاشتن کردهای منطقه می‌توان آن را تنها گذاشتن کردهایی که قبلا به عنوان کردهای تحت حمایت یاد می‌کرد، به قدری عجیب بود که از آن به عنوان شوک یاد کردند. 

به نوشته فارس، وی افزود: این اقدام آمریکا برای کشورهای مستقل و بدعهدی واشنگتن یک عادت است و به عنوان شوک محسوب نمی‌شود و فقط تکرار سناریوهای مصلحت‌طلبانه واشنگتن در قبال هم پیمان خود به شمار می‌آید. 

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه آمریکا این کارها را انجام داده و به تعهدات خود در برابر هیچ گروه و کشوری پایبند نیست، گفت: آمریکا همیشه تمام تعهدات را زیرپا می‌گذارد که از جمله مهم‌ترین بدعهدی آمریکا می‌توان به توافق برجام که زیر نظر جهانیان و موافقت دولت وقت آمریکا صورت گرفت اشاره کرد که دیری نپایید توسط ترامپ زیر پا گذاشته شد. 

وی اضافه کرد: ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده است، از بسیاری از تعهدها خارج شده که البته حمله نظامی اخیر ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه که بیش از این از حمایت آمریکا برخوردار بودند نیز به خاطر همین است و ما از سران ترکیه خواهان حفظ خویشتن داری ترکیه و احترام به مرزها و حاکمیت سوریه هستیم.

خطیب نماز جمعه تبریز متذکر شد: به کردهای سوریه توصیه می‌کنیم که وقت آن رسیده تا در کنار نیروهای مسلح سوریه در برابر متجاوزان ایستاده و برای دفاع از کشور و بدون اعتنا به بیگانه متحد شوند.  کردها باید از گذشته درس بگیرند و بدانند هیچ کسی به اندازه دولت سوریه به فکر آنها نیست و آمریکا تنها در اندیشه منابع خود بوده و هر جا مصلحت اقتضا کند، پشت هم‌پیمانان خود را خالی خواهد کرد.

خطیب نماز جمعه تبریز با مرور آشوب‌های هفته پیش در عراق تصریح کرد: اولین جرقه‌های این حرکت در میدان تحریریه بغداد که شبیه‌سازی با میدان تحریر قاهره بود و از سه‌شنبه هفته پیش ایجاد شد. همانگونه که در گذشته مردم در میدان تحریر قاهره جمع شده بودند، مردم عراق نیز در اعتراض به کمبودهای اقتصادی و فساد اداری جمع شدند که این تجمعات به سرعت شهرهای شیعه‌نشین را نیز در برگرفت و بلافاصله این اعتراضات در رسانه‌های غرب و معاند مورد توجه قرار گرفت و حمایت افراد فاسد داخلی و خارجی و دختر صدام حسین بر ابهامات این ماجرا افزود. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: رهبران مجازی این آشوب کسانی مانند روزنامه‌نگار مسیحی عراقی ساکن در آمریکا، طلبه هم‌پیمان صهیونیست‌ها، احمد البشیر و نویسنده عراقی که طبق برخی از اخبار به سرزمین اشغالی مهاجرت کرده بودند، هستند. برجسته‌سازی، ملی‌گرایی عراقی عربی، مقابله با شیعه و مرجعیت شیعه و در نهایت یکی از اهداف برجسته‌سازی دخالت ایران در عراق از جمله اهداف این افراد بود. 

آل‌هاشم تشریح کرد: جمع‌بندی که می‌توان از آشوب‌های عراق که منجر شد تا حکومت نظامی در برخی شهرها ایجاد شود این است که باید ریشه اعتراضات در دو سطح کلان و راهبردی جستجو کرد. ناامیدی آمریکا از ساختار کنونی قدرت در عراق، در سطح راهبردی، شکست‌های پیاپی آمریکا و اسرائیل و آل سعود و شکست در معامله قرن و فشار حداکثری بر ایران، فتنه‌انگیزی اخیر در عراق بر بستر نارضایتی از کمبودهای رنج‌دهنده مردم عراق و فتنه‌های مجازی همه و همه طبق قرار می‌بایست ماه‌ها بعد به اجرا گذاشته شود ولی شکست آمریکا آنها را به حرکت عجولانه وادار کرد.  

نماینده ولی‌فقیه در استان تاکید کرد: قرار گرفتن این حادثه در آستانه اربعین و شعارهای تند و ساختارشکنانه عناصر منفور در مقابل، عدم استقبال مردم و حضور به موقع مرجعیت از مهم‌ترین عوامل ناکامی بود که امیدواریم خداوند یار و یاور مردم عراق باشد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.