سیدعباس صالحی شامگاه جمعه ١٩ مهر در آیین بزرگداشت حافظ، بیان کرد: حافظ از زوایای مختلف مورد توجه است و هر زوایه‌ای می‌تواند دریچه‌ای جدید بگشاید.

او با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا حافظ پس از شش قرن در حافظه مردمی ما زنده و باطروات است؟ عنوان کرد: اگرچه بزرگان و شاعران زیادی داشته‌ایم اما حافظ، مردمی ترین شاعر ایران به شمار می‌رود و در حافظه مردم چون گل بهاری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هر سال در حوزه نشر، دیوان‌های مختلف حافظ با تصایر مختلف عرضه می‌شود، عنوان کرد: کمتر ایرانی است که چندین بیت و غزل از این شاعر به خاطر نداشته باشد.

صالحی وجود دیوان حافظ در کنار طاقچه، سر سفره عید و یلدا را نشانه‌ای از حضور او در زندگی و حاشیه ما ایرانی‌هاست، به چرایی علاقه ایرانی‌ها به حافظ اشاره و بیان کرد: حافظ به خود آگاهی ما کمک می‌کند.

او ادامه داد: حافظ به ما کمک می‌کند که خود را در آیینه ببینیم و کشف کنیم و اینجاست که با او ارتباط برقرار می‌کنیم تا چراغی بر باطن بگشاییم و نقدی بر خودمان وارد کنیم.

وزیر ارشاد گفت: مراجعه به حافظ، مراجعه به سنگ صبوری فردی و اجتماعی است و اینگونه است که حافظ در حافظه ما برای امید داشتن، می‌ماند.

صالحی همچنین با بیان اینکه حافظ تنها یک شاعر نیست که یک رسانه است در باب نقادی، اضافه کرد: نقدهای او فرا تاریخی و اجتماعی است و از این منظر هر دورهای می‌تواند با او به عنوان یک منتقد مصلح اجتماعی ارتباط برقرار کرد.

او با بیان اینکه ابیات و غزلهای مختلف حافظ نشان از همراهی او با مردم به عنوان یک مصلح اجتماعی دارد، گفت: حافظ حتی مبلغ معنا هم نیست که او معنای خامی را تولید می‌کند که مخاطب آن را فراوری می‌کند، چرا که در لا به لای سطورش نقطه چین‌های فراوان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بخشی از ماندگاری حافظ به این دلیل است که جامعه ایرانی شعر او را نمی‌خواند بلکه احساس می‌کند با او شعر می‌سراید.

صالحی همچنین با بیان اینکه حافظ در حافظه جهانی است همانگونه که در حافظه ایرانی تداوم دارد، تاکید کرد که باید جایگاه حافظ را در حافظه جهانی بیش از پیش بشناسیم و آن را ارج نهیم.

رئیس مرکز حافظ شناسی نیز در این مراسم با اشاره به دیوان شرقی غربی گوته شاعر فقید آلمانی، گفت: گوته دراین کتاب بر ضرورت هم دلی غرب و شرق تاکید می‌کند.

کاووس حسن‌لی با قرائت بخش‌هایی از دیوان گوته در وصف حافظ، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای ۱۱جلدی به همت اساتید دانشگاه در مورد حافظ گردآوری شده است.

او با بیان اینکه این مجموعه یازده جلدی به مناسبت یادروز حافظ رونمایی شد، اضافه کرد: نتیجه تهیه و تالیف این مجموعه بهره بردن از توان بسیاری از استادان بود.

رئیس مرکز حافظ شناسی همچنین گفت: در این مجموعه جغرافیای طبیعی و تاریخی و فرهنگ مردم شیراز در سده هفتم و هشتم بررسی شد.

حسن‌لی بیان کرد: این مجموعه برای سریال خورشیدهای سه گانه تالیف و تبدیل به ۱۱ کتاب شد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این پژوهش توسط بیش از۴۰ نفر انجام شده است.

مراسم بزرگداشت حافظ شامگاه ۱۹ مهر و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان ارشد استان فارس، ادیبان، فرهنگوران و صاحب نظران حوزه ادبیات و فلسفه، علما و مردم علاقه مند در جوار آرامگاه آن شاعر جهانی در شیراز برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.