شیرین هانتر درباره دلایل حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه گفت: یکی از دلایل حمله ترکیه نگرانی‌های امنیتی آنها از وضعیت کردها است. ترکیه از هر گونه تحولی که احتمالا به تشکیل یک دولت مستقل کرد منجر شود، نگران است. آنکارا حتی از ایجاد منطقه خودمختار در داخل کشورهایی که جمعیت کرد دارند، نیز مخالف است.  

وی ادامه داد: از آنجا که کردهای سوریه با گروه‌های تجزیه‌طلب کردهای ترکیه همکاری دارند، آنکارا نگران است که موفقیت احتمالی کردهای سوریه در کسب استقلال یا خودمختاری، به ترکیه هم سرایت کند.

ترکیه از حضور ایران و روسیه در سوریه ناراضی است

 کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه دلیل دیگر حمله ترکیه آن است که آنکارا می‌خواهد حضور و نقش کردها را در سوریه کمرنگ‌تر کند، اظهار داشت: ترکیه از حضور ایران و روسیه به ویژه ایران در سوریه ناراضی است. ترکیه هنوز هم از بقای بشار اسد در قدرت رضایت ندارد و شاید بخواهد با این اقدامات، شرایطی ایجاد کند که حکومت دمشق را به چالش‌های بیشتر بکشاند.  

هانتر درباره رویکرد واشنگتن دراین باره تصریح کرد: ترامپ می‌خواهد قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، حداقل تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا را از کشورهای منطقه غرب آسیا خارج کند. او در عین حال نمی‌خواهد که این عمل باعث تقویت طرفدار بشار اسد و کشورهایی مانند ایران و روسیه شود. 

وی افزود: بهترین ترجیح ترامپ آن است که نیروهای دیگری مانند ترکیه جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه شوند و در عمل، آنها یک توازنی با نیروهای ایران و روسیه ایجاد کنند.  

آمریکا در مقاطع مختلف از کردها استفاده ابزاری کرده‌ است

 استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره رویکرد آمریکا نسبت کردها خاطرنشان کرد: آمریکا و سایر دولت‌های بزرگ از کردها به صورت ابزاری در مقاطع مختلف استفاده کرده‌اند. این بار هم همین روش همیشگی تکرار شده است. اگر روزی منافع آمریکا اقتضا کند، دوباره ممکن است با کردها همکاری کند اما کردها این اشتباه خود را همیشه تکرار کرده‌اند به خصوص آنها به صورت درست، اهمیت ترکیه را برای آمریکا و کشورهای غربی درک نکرده‌اند و در نتیجه آلت دست این کشورها شده‌اند.  

هانتر درباره احتمال نزدیکی کردها به ایران و روسیه یا حتی دولت سوریه ابراز داشت: تصمیم آمریکا و ترکیه، کردها را موضع بدی قرار داده است. نزدیکی آنها به دیگر کشورهای فعال در سوریه آسان نخواهد بود. نزدیکی آنها به دمشق بستگی به این دارد که بشار اسد چه امتیازاتی برای آنها قائل شود.

وی با اشاره به دشمنی ترکیه با کردها و عدم حمایت واقعی کشورهای غربی از کردها ابراز داشت: با توجه به خصومت شدید ترکیه با کردها و عدم تمایل کشورهای غربی به حمایت واقعی از کردها، بهترین گزینه این است که آنها با کشورهایی که در سوریه حضور دارند، به توافق برسند و امتیازاتی دریافت کنند.  

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره واکنش ایران و روسیه به حمله ترکیه به شمال سوریه بیان کرد: هم ایران و هم روسیه به ترکیه احتیاج دارند. در نتیجه واکنش آنها به حمله ترکیه به شمال سوریه ملایم بوده است. اما روشن است که این اقدام ترکیه هر دو کشور را در موقعیت سختی قرار داده است.  

هانتر اضافه کرد: ایران و روسیه از بشار اسد حمایت می‌کنند اما در عین حال، می‌خواهند با ترکیه رابطه خوبی داشته باشند در حالی که آنکارا با اسد به شدت مخالف است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.