ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آمریکا در نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در عشق‌آباد اظهار کرد، "پیامی در این باره به رهبران بسیاری از کشورها" فرستاده است.

وی افزود: فکر می‌کنم آمریکا عمدا از پاسخ به این پیشنهاد امتناع می‌کند.

به گزارش "رادیو اروپای آزاد"، واشنگتن اخیرا و پس از سال‌ها متهم کردن مسکو به ساخت و سپس استقرار یک موشک کروز که ناقض محدودیت‌های پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بوده، به طور رسمی از این پیمان خارج شد.

این اقدام که با واکنش متقابل مسکو همراه شد، نگرانی‌هایی را درباره بروز یک رقابت تسلیحاتی تازه میان روسیه و آمریکا برانگیخت.

روزنامه کمرسانت روسیه ماه گذشته میلادی گزارش کرد که پوتین پیشنهاد تازه‌ای را برای تعلیق موقت استقرار موشک‌های کوتاه برد و میان برد در اروپا به مقامات ناتو، چین و اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

پوتین در نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اظهار کرد: متحدان آمریکا نیز نمی‌توانند از طرف خودشان به این پیشنهاد پاسخ دهند زیرا اختیارات آنان در این زمینه محدود است و نمی‌توانند چیزی در این باره بگویند و نظری شخصی در این زمینه داشته باشند. شاید نظری هم در این خصوص داشته باشند اما آن را بیان نمی‌کنند.

اوانا لونگسکو، سخنگوی ناتو روز ۲۶ سپتامبر به رسانه‌ها گفت، متحدان ناتو فورا پیشنهاد روسیه را رد کرده‌اند زیرا ابتکار عمل مسکو "غیرقابل اعتماد" است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.