عمران خان پس از پیروزی در انتخابات عمومی سال گذشته در اولین سخنرانی عمومی خود اظهار داشت که حزب وی آرزوی روابط قوی تر با ایران دارد و پاکستان نقش خود را در حل بحران خاورمیانه ایفا خواهد کرد.

نخست وزیر پس از سه سفر رسمی به عربستان سعودی، در تاریخ ۲۱ آوریل امسال  اولین سفر رسمی خود به جمهوری اسلامی ایران را انجام داد.

وی در آن بازدید جلسات مهمی با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران داشت.

هدف از تلاشهای اخیر نخست وزیر ماندگاری صلح و ثبات در همسایگی بویژه در ایران است که پاکستان با ۹۰۰ کیلومتر آن مرز مشترک دارد. عمران خان معتقد است که هرگونه تنش در همسایگی خود تأثیر مستقیمی بر پاکستان خواهد گذاشت.

نخست وزیر عمران خان در سفر خود به نیویورک برای حضور در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جنگ راه حلی برای هیچ مسئله ای نیست و درگیری با ایران به نفع منافع هیچ کس نخواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت که هر دو کشور ایالات متحده و عربستان سعودی از وی خواسته اند برای رفع تنش ها واسطه با ایران باشد.

کارشناسان می گویند اگر نخست وزیر موفق شود به نوعی معامله ای میان ایران و عربستان سعودی انجام دهد، به عنوان یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک برای اسلام آباد تلقی می شود.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، ضمن پاسخ دادن به سؤال ایرنا در نشست خبری هفتگی خود گفت: صلح و ثبات در منطقه آرزوی ماست و تمام تلاش خود را برای خنثی کردن تنش ها در منطقه خلیج فارس انجام خواهیم داد.

در همین حال، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در گفت و گو با رسانه های محلی گفت: عمران خان برای رفع اختلافات بین دو کشور مهم مسلمان، به عربستان و ایران سفر خواهد کرد.

وی گفت که منطقه نمی تواند جنگ دیگری را تحمل کند و ما در تلاش هستیم نقش خود را برای به حداقل رساندن تنش ها ایفا کنیم زیرا روابط عمیقی با عربستان سعودی داریم و شریک راهبردی هستیم در حالی که ایران همسایه و برادر مسلمان ما است.

به گفته ناظران، تلاش های مداوم پاکستان نشان می دهد که اسلام آباد در کارگزاری توافق میان ایران و عربستان سعودی بسیار جدی تر است.

ایران همیشه گفته است که مایل است همه مسائل را از طریق گفت و گو حل کند، اما باید دید که آیا سایر کشورها حاضرند در این زمینه قدم بردارند.

ایران به عنوان یک کشور مهم منطقه با هرگونه نقش نیروهای خارجی در منطقه مخالف است و معتقد است که کشورهای منطقه می توانند مسائل خود را از طریق گفت و گو توسط خودشان حل کنند.

براساس گزارش ها، نخست وزیر ابتدا به ایران سفر می کند ، قرار ملاقات وی با رئیس جمهور حسن روحانی برای روز یکشنبه ( ۲۱ مهر) تعیین شده است. وی  روز بعد برای دیدار با رهبری سعودی به ریاض می رود.

رسانه های محلی پیش از این گزارش کرده بودند که مقدمات سفر میانجیگری نخست وزیر در سفر غیر منتظره یک مقام عالی دولت به ایران و عربستان سعودی در هفته گذشته سپتامبر انجام شده است.

این مقام در دیدار خود به پایتخت هر دو کشور، با مقامات ارشد ایران و عربستان سعودی برای کمک به خنثی کردن تنش ها گفت و گو کرد. گزارش ها می گویند هیچ تأیید رسمی از سفر پنهانی این مقام در دست نیست، اما اعتقاد بر این است که زمینه برای سفر آتی عمران خان انجام شده که وی را برای سفر به هر دو کشور ترغیب کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی گزارش داده است که عربستان از پاکستان و عراق خواسته است تا برای کمک به خنثی کردن تنش، به طور غیر مستقیم با یکدیگر گفت و گو کنند.

اگرچه پاکستان صمیمانه تلاش های صلح را انجام می دهد، اما باید در برابر برخی از نیروهایی که می خواهند کشورهای مسلمان را ناامید ببینند، هوشیار باشند.

حسن روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: امنیت منطقه با خروج نیروهای آمریکایی فراهم خواهد شد.

وی افزود: راه نهایی برای صلح و امنیت در خاورمیانه از طریق دمکراسی درونی و دیپلماسی بیرونی می گذرد. وی خاطرنشان کرد: "دولت نمی تواند امنیت را توسط دولت های خارجی خریداری یا تأمین کند. "

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.