رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات هرمزگان(فتا) گفت: این فرد با استفاده از نرم افزار همسریاب، اقدام به سرقت اطلاعات بانکی افراد می کرد.

سرهنگ علی اصغر افتخاری افزود: با مراجعه یکی از شهروندان ساکن شهرستان بندرعباس به پلیس فتا و طرح شکایتی با موضوع کلاهبرداری اینترنتی به مبلغ ۶ میلیون تومان، پرونده قضایی تشکیل شد و برای رسیدگی در اختیار کارشناسان اداره مبارزه با جرائم سایبری قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاکی با مشاهده تبلیغات کذب و فریبنده در کانال تلگرامی، اقدام به اجرای ربات همسریاب و سپس جهت دانلود و فعال سازی برنامه به درگاه جعلی بانک هدایت شده بود.

سرهنگ افتخاری توضیح داد: مجرم سایبری از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به تبلیغات گسترده برای هدایت کاربران جهت فعال سازی ربات تلگرامی تحت عنوان "اولین و معتبرترین ربات رسمی ازدواج"  کرده و برای اعتماد سازی از گواهینامه نماد الکترونیکی یکی از کسب و کارهای اینترنتی عکس تهیه و با فتوشاپ در قسمت صاحب امتیاز عنوان "تیم همسریاب آنلاین" درج کرده بود.

رئیس پلیس فتای هرمزگان اضافه کرد: کاربر نیز فریب خورده و پس از اتصال به درگاه جعلی از طریق ربات، شناسه های پرداخت کارت بانکی وی سرقت شد.

این مسئول انتظامی افزود: با تحلیل دقیق ارتباطات و ابزارهای دیجیتال عامل جرم و بررسی تراکنش های مالی، سرانجام دلایل دیجیتال غیرقابل انکار توسط کارشناسان پلیس فتا جمع آوری و با هماهنگی مقام  قضایی متهم در مخفیگاه خود دستگیر شد.

به گفته سرهنگ افتخاری تجهیزات ارتباطی متهم جهت بررسی های نهایی به آزمایشگاه تخصصی پلیس فتا رفت و پس از بازجویی و اقدامات تکمیلی، متهم برای صدور حکم کیفری به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس معرفی شد.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان تصریح کرد : یکی از دست آویزهای مطلوب برای تحصیل مال نامشروع از طریق فضای مجازی، برپایی وب سایت، وبلاگ، کانال و ربات های تلگرامی جهت تحریک عاطفی جوانان است و مجرمان سایبری به این شیوه اقدام به اجرای شگردهای کلاهبرداری می کنند.

سرهنگ افتخاری خاطر نشان شد: عواملی همچون سخت گیری های اقتصادی خانواده ها، راحت طلبی و توقع بی جا، بیکاری و هیجان های کاذب، لذت طلبی و همچنین سهل انگاری جوانان نسبت به اصول اخلاقی موجب شده افراد زیادی در دام کلاهبرداری این تبهکارها گرفتار و دچار زیان مالی شوند.

وی با تاکید بر اولویت آگاهی بخشی و پیشگیری از وقوع جرائم در فضای مجازی به شهروندان توصیه کرد: برای مطالعه اخبار جرائم سایبری، مصونیت از شگردهای مجرمانه و گزارش جرائم سایبری به پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا به آدرس ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.