وحید شفیعی، در این باره گفت:‌ طرح باز پیوند خانواده از روز گذشته در کربلای معلی آغاز شده و تاکنون ۲۵ زائر گمشده در عراق از طریق نیروهای داوطلب این جمعیت پس از مددکاری، نیازسنجی، ثبت اطلاعات و پذیرایی و اسکان در مرزهای مهران، نجف و شلمچه ساماندهی و تحویل ایران شده‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه امسال برای نخستین بار این طرح در دو ستاد مستقر در کربلا و نجف اجرا می‌شود، افزود: محجورین اربعین شامل افراد سالمند، کودکان و به‌طور کلی افراد ناتوانی است که به هر دلیلی از جمله مشکلات مالی در سفر کربلا از آشنایان یا کاروان خود جدا شده و توانایی یافتن آنها را ندارند.

ارائه خدمات نیروهای جوان هلال احمر به ۲۹ هزار زائر در  عراق

علی گنج کریمی سرپرست سازمان جوانان هلال احمرنیز  از ارائه خدمات نیروهای جوان هلال احمر به ۲۹ هزار زائر در  کشورعراق و ۲۶ هزار و ۸۲۳ زائر پیاده در مرزهای کشورمان خبر داد و گفت:  برای نخستین بار در اربعین امسال، ۳۶ جوان داوطلب  هلال‌احمر با توجه به مصوبه جلسه ستاد اربعین و با هماهنگی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر به ارائه خدمات امدادی در قالب ۱۰ تیم سحاب به عراق اعزام شده‌اند تا در مسیرهای پیاده‌روی زائران و شهرهای نجف و کربلا خدمات بهداشتی و بشردوستانه را به زائران حسینی ارائه کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی تیم ۳۶ نفره جوانان هلال‌احمر اعزامی به عراق، شناسایی و هدایت بیماران به درمانگاه‌های هلال‌ احمر است، گفت: علاوه بر آن سایر خدمات بشردوستانه و امدادی از جمله امداد سرپایی شامل تزریقات، حمل مصدوم و….، انتقال مفقودین به مکان‌های پیش‌بینی شده، حمل ناتوانان و سالمندان با ویلچر یا انتقال با برانکارد به آمبولانس ، کمک به کادر درمانگاه‌ها در ارائه خدمات از جمله بخش انتظامات، پذیرش، داروخانه و… را نیز به زائران ارائه می‌کنند.

سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ بر اساس آخرین اطلاعات آماری جوانان هلال‌احمر از ۱۶ تا ۱۹ مهر در ۱۰ نقطه کربلا، نجف و مسیر پیاده‌روی به ۲۹ هزار و ۴۹ زائر خدماتی شامل ۱۲ هزار و ۵۲۷ مورد شناسایی و راهنمایی به درمانگاه ها، ۲۱ هزار و ۲۳۹ مورد هدایت و راهنمایی زائران برای مراجعه به اماکن مورد نظر، ۸۴۴ مورد پانسمان و بانداژ و ۱۷۰۷ مورد سایر خدمات شامل کمک‌های اولیه، حمل مصدوم، کمک به ناتوانان و… ارائه شده است.

براساس اعلام هلال احمر، گنج کریمی همچنین از ارائه خدمات امدادی و بشردوستانه جوانان در ۴۱ پایگاه استان‌های مرزی کشور نیز خبرداد و گفت: با توجه به حضور میلیونی هموطنان در راهپیمایی اربعین وترافیک ناشی از ازدحام زائران، تشریفات خروجی، بازرسی و مسائل امنیتی در مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی، طرح «همنوا با کاروان نینوا» از سوی سازمان جوانان در سه استان کرمانشاه، خوزستان و ایلام اجرایی و پایگاه‌های ارائه خدمات انسان دوستانه جوانان هلال‌احمر به منظور حضور و ارائه خدمت ۴۴۶ جوان به زائران راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد:‌بر اساس این گزارش، ۴۴۶ جوان هلال احمر از ۱۷ تا ۱۹ مهر نیز در داخل کشور، به ۴۲۴۱ زائر خدمات امدادی و بهداشتی، ۹۴۳۹ زائر خدمات حمایتی و به ۱۳ هزار و ۱۴۳ زائر خدمات فرهنگی ارائه کرده‌اند و از دیگر خدمات جوانان هلال احمر به زائران در داخل کشور می توان به خدمات بهداشتی شامل تست قند خون برای ۲۸۸ نفر،  اندازه گیری فشار خون برای ۳۵۹۵ نفر و ... اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.