محمود عباسی ساعتی پیش در نشست حقوق کودک که در سالن حمیدیا استانداری یزد برگزار شد با بیان اینکه اگر از یزد سخن می‌گوییم به عنوان یک شهر جهانی و میراث مشترک بشری، باید انتظار و توقع بیش از مسائلی باشد که بیان می‌شود گفت: مسائل و مصائبی که در حوزه کودکان داریم باید در شهر یزد بیشتر به آن توجه و در جهت رفع آن تلاش شود.

معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین‌الملل با اشاره به اینکه ما غیر از برنامه‌های روزمره باید فعالیت‌های فوق العاده ای را برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی در نظر بگیریم افزود: آسیب‌های اجتماعی که کودکان را تهدید می‌کند تا پایان امسال باید کنترل شود.

وی خاطرنشان کرد: اصل شفایت ایجاب می‌کند که تصمیمات را پشت درهای بسته نگیریم و دیگر کفایت می‌کند که بسیاری از آسیب‌ها پنهان شود و به طور کلی نمی‌خواهیم باور کنیم که چنین مسائلی در کشور وجود دارد.

عباسی با تاکید بر نگاه ویژه به کودکان و مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور، اضافه کرد: فضای مجازی گسست بین نسلی و بین خانواده‌ها و مردم ایجاد کرده که یکی از چالش‌های امروزه نسل جدید است.

معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین الملل با بیان اینکه باید دید که جایگاه کودکانمان کجا است و اینکه امروزه نیازمند تغییر نگرش جدی در کشور هستیم، اضافه کرد: ما باید هم در خانواده، مدرسه و در اجتماع بیش از پیش به کودکان خود توجه داشته و نسبت به رفع مشکلاتشان قدم برداریم.

لزوم بازنگری اساسی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها در حوزه کودکان

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه کودکان و نوجوانان در خانه و جامعه دیده نمی‌شوند اظهار داشت: واقعا نیازمند به یک بازنگری اساسی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها هستیم و نباید کسی را متهم کنیم چون همه مسئول هستیم و آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند نتیجه بی‌سیاستی و بی‌کفایتی ما در کشور است.

عباسی رفع مشکلات جامعه و ایجاد شرایط مطلوب کودکان و نوجوانان را نیازمند حرکت جهادی در کشور دانست و تصریح کرد: اگر کودکان آینده‌سازان کشور هستند تکلیف بسیار سنگینی بر عهده ما است که باید تلاش صورت گیرد تا مشکلات این قشر مهم رفع شود.

معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین‌الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد که غفلت‌های بزرگی در جامعه داشتیم گفت: این مسئله در بستر جامعه رخ داده و با رصد وضعیت کودکان به این مسائل رسیدیم و مطمئنا بسیاری از موارد می‌توانست که وجود نداشته باشد ولی امروزه گریبان گیر کودکان و جوانان در کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سطح نخبگان هم باید بازنگری داشته باشیم عنوان کرد: چرا حکم یک کودک و نوجوان باید زندان باشد و اینکه نباید از آخرین ابزار در اولین رسیدگی‌ها استفاده کنیم بلکه باید جایگزینی مناسب برای آن داشته باشیم چون با حکم زندان، چه اطمینانی وجود دارد که اگر این کودک و نوجوان آزاد شد، دوباره به سمت خلاف نرود.

عباسی با تاکید بر اینکه نگاهمان باید عوض شود تصریح کرد: کودکان و نوجوانان اساساً بزهکار نیستند بلکه بزه دیده هستند و باید نگاهمان به کودکان که منظورمان افراد زیر ۱۸ سال است تغییر کند.

معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین‌الملل در ادامه با اشاره به تحصیل کودکان اتباع در مدارس سطح کشور، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ هزار کودک اتباع به صورت رایگان در مدارس سطح کشور در حال تحصیل هستند که یکی از افتخارات ایران در مجامع بین المللی است.

چرا آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی بر زمین مانده است؟

وی با طرح این سوال که چرا آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی بر زمین مانده است؟ اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع هستند که نشان می‌دهد که باید این آئین نامه در سطح کشور به صورت جدی دنبال شود.

عباسی به امضای موافقت‌نامه بین کشورهای ایران، ترکیه، افغانستان و پاکستان در خصوص قاچاق کودک اشاره کرد و اذعان داشت: قاچاق کودکان جز مخاطراتی است که امروزه دنیا را تهدید می‌کند و یکی از چالش‌های جدی در حوزه کودکان محسوب می‌شود.

معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین‌الملل در پایان ضمن انتقاد از دستگاه‌ها در مورد دنبال وظایف خود نسبت به کودکان و رفع چالش‌های این حوزه، گفت: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها در این خصوص خاموش هستند و فعالیتی ندارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.